Anna Pacheco passa pel ‘Mirador Barcelona’, del “bàsics”, una talaia des d’on mirar amb perspectiva la ciutat. La periodista i escriptora ha publicat el seu últim llibre ‘Estuve aquí y me acordé de nosotros. Una historia sobre turismo, trabajo y clase’ en què explora la contradicció entre el luxe que els grans hotels i la realitat social, econòmica i laboral de les persones que hi treballen.

Pacheco s’ha infiltrat en alguns d’aquests establiments i fa un retrat de les diferències de classe extremes que hi conviuen i del model turístic. Des del “backastage” del turisme, com veu Barcelona? Explica que el turisme fa que la ciutat arribi a uns preus inassolibles per a la majoria i apunta que s’acaba convertint en un paisatge cada cop més homogeni: “No importa la ciutat, en aquestes ciutats globalitzades. Són com una gran botiga de carcasses buides”. Per Pacheco, són botigues que estan buides gairebé sempre, però al mateix temps plenes, i no saps ben bé quina funció tenen.

“Els veïns són poca cosa més que actors secundaris”

Per la periodista, la ciutat s’ha convertit en un teatre que està a disposició de l’experiència del client, “en què els veïns són poca cosa més que actors secundaris”. Considera que Barcelona té el desig d’agradar, en un context que va en detriment de les condicions materials de les persones que hi viuen, ha assenyalat.

Pacheco es pregunta en quines condicions viuen les persones que treballen del turisme i analitza si aquest sector és una font neta de riquesa, el gran motor de les ciutats. La resposta per la periodista és: “Hi ha persones que treballen en el món del turisme i que després no poden pagar la casa per la valoració que fa que el territori sigui un lloc turistificat”. Assenyala que per molt que entrin diners, la clau és com es reparteix la riquesa.

“Necessitem descansar”

“Jo no sé si hi ha una forma de fer un turisme sostenible, però sí que necessitem descansar”, ha reivindicat, ja que assegura que el descans és un dret i considera que s’ha de tendir cap a un descans que sigui per a la massa treballadora.

El llibre de Pacheco comença amb una dada: la Generalitat xifra en el 30 % els catalans que no es poden permetre anar de vacances. “Moltes vegades es pensa en el turisme com una cosa que fa tothom i que hauria de fer tothom i no és així. Hauríem de repensar per què viatgem i si hi ha una altra forma de fer-ho”, reflexiona.

“Canviar la cultura dels ‘vist'”

Creu que s’ha de canviar la cultura dels “check” (“vist”), visitar una ciutat en tres dies i fer tot el que recomana ‘Time Out’. I evitar que el turisme ho converteixi tot en mercaderia, fins i tot als ciutadans. I posa un exemple: quan pengem fotografies a Instagram, ens convertim en coautors d’aquest butlletí turístic i ho fem sense remuneració. Per això exposa: “Som treballadors també d’aquesta indústria i els promotors se n’aprofiten”.

Vol deixar clar que no volia que el llibre fos una guia del bon turisme i creu que és més interessant pensar en qui està sustentant tota aquesta indústria i com podem descansar d’una altra manera.

“El meu imperi romà és el Fòrum de les Cultures”

“Al centre pràcticament ja no hi vaig. Jo m’he criat a Sant Andreu i anar al centre era una excursió, anàvem al Portal de l’Àngel a Zara” recorda Pacheco, que va néixer l’any 1991. També fa memòria: “El meu imperi romà és el Fòrum de les Cultures, hi vaig anar perquè hi ha fotos i encara no sé què era”.

Per la periodista, els problemes de la ciutat són l’habitatge i la turistificació: “No entenc el [problema] de la ciutat bruta”.

Si ha d’escollir un lloc, és a prop de casa seva, el Parc de la Creueta del Coll, on augura que en qualsevol moment arribaran els fons voltors per elititzar la zona. Tot i això, diu que confia en la feina dels Sindicat d’Habitatge de Vallcarca.

Pacheco està especialitzada en temes socials, treball, feminisme i cultura popular amb perspectiva de classe i gènere. El seu primer llibre —‘Listas, guapas, limpias’— un retrat generacional de barri i classe, també és coautora del pòdcast ‘Ciberlocutorio’, de Radio Primavera Sound, i ha col·laborat en mitjans com ‘El País’, ‘El Salto’, ‘El Diario’ i ‘Planta baixa’ (TV3).