“Umbral” és una exposició que es pot veure al metro de Barcelona amb 13 intervencions artístiques. Els autors parlen sobre la vulneració dels drets humans en l’àmbit de les migracions i el racisme.

Artistes i instal·lacions

 

‘La llista oblidada’ (‘The list’)

Banu Cennetoglu. Ankara, Turquia / Estació de Passeig de Gràcia

‘The list’ (‘La llista’) documenta informació relacionada amb les morts de 35.597 persones refugiades i migrants (documentació a data de 30 de setembre del 2018) que han perdut les seves vides dins i fora de les fronteres d’Europa des del 1993 per les polítiques estatals i els seus defensors. ‘La llista’ és una instal·lació que podem veure al passeig de Gràcia i és de l’artista Banu Cennetoglu.

‘Golden Visa’

Rogelio López i Elo Vega. Màlaga i Huelva / Estació d’Espanya

La intervenció de Rogelio López i Elo Vega utilitza estratègies de la publicitat per denunciar que la migració és només pels rics. De fet, una llei del 2013 dona permís de feina i residència per a aquelles persones estrangeres que inverteixin 500.000 euros en immobles a Espanya.

‘És aquest món la nostra pàtria?’

Daniel G. Andújar. Almoradí, Alacant / Estació de Sants

Daniel G. Andújar ha realitzat una investigació lingüística a partir de diferents comunitats migrants que conviuen a Barcelona. Andújar reflexiona sobre com el llenguatge és un vehicle tant de comunicació com d’incomunicació. Per això, ha plasmat la frase “És aquest món la nostra pàtria?” en diversos idiomes al llarg d’un passadís de l’estació de Sants.

‘S.N.’ (‘Sense nom’)

Estefanía Peñafiel. Quito, Equador / Estació de Ciutadella – Vila Olímpica

Estefanía Peñafiel treballa amb imatges procedents dels mitjans de comunicació per denunciar com els mitjans de comunicació utilitzen persones anònimes per il·lustrar les seves notícies. La seva intervenció crea una espècie de vector de la memòria de l’anonimat. Força la invisibilitat per fer visible el grup de persones migrants.

‘On the wall about the walls’

Dan Perjovschi. Sibiu, Romania / Estació de Mundet

Dan Perjovschi desdobla l’espai públic a través d’un grafit per reivindicar un tracte més adequat als migrants i refugiats com recull la legislació europea i americana. La passivitat de molts governs permet l’incompliment dels drets humans.

‘Open the Gates’

Ramón Esono. Micomeseng, Guinea Equatorial / Estació de Diagonal

Ramón Esono, il·lustrador i activista, utilitza el còmic per denunciar les desigualtats al seu país, Guinea. El setembre del 2017, va ser detingut per haver il·lustrat un còmic crític amb la dictadura d’Obiang. Víctima d’una manipulació política va ser internat a la presó de Black Beach.

‘Collage’

Eulàlia Grau. Barcelona / Estació de Maria Cristina

Eulàlia Grau, una de les artistes d’art contemporani més reconegudes de casa nostra, denuncia com dins d’algunes posicions feministes podem trobar empremtes racistes, sobretot en els tractes discriminatoris practicats per persones amb certs privilegis socials i polítics.

‘Carretilleras i La Entrega’

Teresa Margolles. Culiacán, Mèxic / Estació d’Arc de Triomf

Teresa Margolles és artista visual i fotògrafa que investiga sobre les causes socials i les conseqüències dels feminicidis i altres morts causades pel narcotràfic. El projecte ens descobreix la feina de les “carretilleras”, dones que carreguen de manera il·legal aliments de primera necessitat entre la frontera entre Colòmbia i Veneçuela.

‘View from above’

Hiwa R. Sulaymaniya, el Kurdistan / Estació de Drassanes

Hiwa R. dona visibilitat al racisme existent contra les minories d’alguns països musulmans com la situació del poble kurd a l’Iraq. A partir de dues captures d’imatge del seu film titulat ‘View from above’ descobrim els atacs injustificats a la població civil.

‘The smuggler’

Yto Barrada. París, França / Estació d’Urquinaona

Yto Barrada, artista i cineasta, explora les diferències socials al Marroc i en aquest cas ha treballat sobre la idea de frontera. A ‘The smuggler’, una de les seves cintes, podem conèixer la feina d’una dona que passa cada dia la frontera entre el Marroc i Ceuta.

‘Les marocains’

Leila Alaoui. París, França / Estació d’Urquinaona

Leila Alaoui investiga en el seu treball sobre la identitat, la diversitat cultural i la migració al Mediterrani. A l’estació d’Urquinaona podem veure un conjunt de fotografies de la sèrie ‘Les marocains’, en què explora la identitat de la comunitat masculina marroquina.

 

‘UMBRAL’
13 INTERVENCIONS AL METRO
Fins al 6 de febrer del 2019