El director del Teatre lliure Juan Carlos Martel considera que la situació actual provocada per la covid-19 “és tràgica, i en la tragèdia les coses han de canviar, canviar-ho forma part de la nostra responsabilitat”. Doncs, la proposta del Teatre Lliure per ajudar el sector de les arts escèniques en aquesta situació tràgica, és un programa digital amb 30 artistes i vuit conferenciants: lectures dramatitzades, adaptacions de clàssics per a criatures, espectacles digitals i conferències. A més, amplia el programa d’ajudes a la creació amb quatre modalitats diferents per creadors, dramaturgs, artistes de carrers i escenògrafs valorades en prop de 50.000 euros.
La “nova normalitat” al Lliure
El director del Teatre Lliure assegura que com a teatre públic “obriran si és amb dos terços o al 50 % de públic”. Però reconeix que encara no tenen els protocols de sanitat i seguretat necessaris per fer-ho possible, i estan en espera de les noves informacions que es publiquin al BOE. El Lliure començarà a assajar les noves produccions teatrals al juliol perquè es puguin estrenar al setembre o a l’octubre si es proposen protocols sanitaris per fer-ho possible. El teatre vol recuperar totes les produccions que estaven programades durant el període 2020, però que no han pogut veure la llum a conseqüència de la covid-19. Mentre no puguin recuperar aquestes produccions teatrals seguiran apostant per la producció digital.
Nova programació digital
La programació digital comença el dijous 7 de maig amb una cicle de lectures dramatitzades. Pau Vinyals i Júlia Barceló interpretaran l’autoficció ‘El gegant del Pi’, que es podrà veure fins al 10 de maig pel canal de youtube. Del 28 al 31 de maig, podrem gaudir d’un muntatge metateatral a tres veus sobre l’especulació, titulat ‘El segon principi’ de Mercè Sarrias i Miguel Casamayor. L’11 de maig el Lliure obrirà al web la proposta ‘Màkina SHK’ de Roger Bernat. El dramaturg i director posa a disposició del públic un xatbot, un bot conversacional, creat i alimentat a partir de frases de Shakespeare amb qui podrem mantenir una conversa virtual. Per al públic familiar, el Lliure programa adaptacions de clàssics teatrals per a nens i nenes acompanyades d’il·lustracions. La primera proposta és una adaptació de ‘La casa de Bernarda Alba’ de Federico García Lorca per Victoria Szpunberg del 21 al 24 de maig. Continua amb ‘Terra baixa’ d’Àngel Guimerà, adaptada per Pau Miró del 28 al 31 de maig i amb ‘Antígona’ de Sòfocles, adaptació d’Helena Tornero del 4 al 7 de juny.
Martel: “Els artistes no són només indispensables, són vitals”
El director del Teatre Lliure ha assegurat que “ajudarem fins on puguem, les estructures públiques no tenen sentit sense activitat, i això és el que estem intentant fer, buscant nous camins creatius dins una nova societat”. Reconeix que la covid-19 “ha potenciat una precarietat que ja existia i el Lliure ha d’aportar el seu granet de sorra per ajudar”. Per això, el teatre públic amplia els ajuts a la creació Carlota Soldevila amb quatre modalitats per fer front a la davallada de l’activitat cultural a causa del tancament dels teatres. La convocatòria estarà oberta entre el 2 i el 31 de maig i s’hi pot presentar qualsevol professional de les arts escèniques resident a Catalunya o a la resta de l’estat espanyol. El veredicte es comunicarà de forma pública a finals de juny i, els guanyadors, hauran de desenvolupar la seva proposta entre l’1 de juliol i el 15 de setembre del 2020.
44.500 espectadors digitals
El Teatre Lliure va ser un dels primers en anunciar una iniciativa per gaudir del teatre des de casa. Des del canal de YouTube del Teatre Lliure i sota l’etiqueta #TheShowMustGoOn hem gaudit d’algunes de les millors obres de les últimes temporades del teatre. Els set espectacles digitals han rebut 44.500 visualitzacions d’espectadors de tot el món. Ara el Teatre Lliure ens proposa una nova programació digital i ajuts a la creació per mitigar la crisi del sector de les arts escèniques.
Programació digital
‘El gegant del Pi’
Pau Vinyals i Júlia Barceló representen una autoficció sobre l’herència rebuda i com condiciona la construcció d’una llar. ‘El gegant del Pi’ és un monòleg interpretat pel mateix autor i un procés de creació per trobar les paraules de tots els silencis que habiten una família. Un viatge del poble a la ciutat i de la ciutat al mig del bosc i del bosc al menjador de casa. De l’espai públic al privat. De què seríem capaços per defensar casa nostra? Què faríem per salvar un fill?
De dijous a les 20 h a diumenge a les 23.59 h / preu: 5 euros
Dates: 7/05 – 10/5. YouTube Teatre Lliure
‘El segon principi’
Dues guionistes i una documentalista volen fer un espectacle sobre un escàndol de corrupció. Una comèdia amb referents a la política local amb un joc metatreatral, irònic i refrescant, signat per Mercè Sarrias i Miguel Casamayor. Dramatúrgia i direcció de Mercè Sarrias i Miguel Casamayor amb els intèrprets Mònica Glaenzel, Eli Iranzo i M. Pau Pigem i la realització Mercè Rodríguez.
De dijous a les 20 h a diumenge a les 23.59 h / preu: 5 euros
Xat postfunció amb Itziar González Virós el 31/05 a través de zoom 4
Dates: 28/05 – 31/05. YouTube Teatre Lliure
‘Màkina SHK’
Un xatbot creat i alimentat a partir de frases de Shakespeare amb el que podrem mantenir una conversa virtual (en anglès). Una conversa en la qual el bot t’assignarà de manera aleatòria un personatge i et facilitarà informació sobre el lloc, l’hora o l’estat d’ànim del personatges, perquè entris en el paper. Com un frontó, el bot et retornarà una resposta a partir de l’anàlisi de la seqüència de signes que li enviem i un càlcul de probabilitats. El bot no s’ofèn i no entén els missatges, però recorda que sent un ésser humà, tu sí que et pots sorprendre, empipar-te o cansar-te. Roger Bernat es proposa generar un text de dramatúrgia d’autoria híbrida per ser interpretat en un futur per actors i actrius de carn i ossos, i per a un públic també humà. I, quan ja no quedin éssers humans, per a intèrprets i públics artificials. Una creació Roger Bernat amb el disseny web i programació de Mar Canet i Varvara Gurdjeva i la Coproducció FFF/ Teatre Lliure.
A partir de 11/05. Web Teatre Lliure / Preu: 5 euros
Adaptacions de clàssics per a criatures
El Teatre Lliure proposa quatre dramaturgs i dramaturgues catalans que adaptin quatre clàssics de la literatura dramàtica universal per ser explicats en format audiovisual, amb la col·laboració d’un il·lustrador o il·lustradora.
‘La casa de Bernarda Alba’
A partir de la peça de Federico García Lorca, adaptació i direcció Victoria Szpunberg i producció Teatre Lliure. De dijous a les 17 h a diumenge a les 23.59 h.
Dates: 21/05 – 24/05.
YouTube Teatre Lliure / preu: 3 euros
‘Terra baixa’
A partir de la peça d’Àngel Guimerà i amb l’adaptació i direcció de Pau Miró i la producció Teatre Lliure. De dijous a les 17 h a diumenge a les 23.59 h.
Dates: 28/05 – 31/05.
YouTube Teatre Lliure / preu: 3 euros
‘Antígona’
A partir de la peça de Sòfocles i l’adaptació i direcció d’Helena Tornero amb la producció Teatre Lliure. De dijous a les 17 h a diumenge a les 23.59 h.
Dates: 4/06 – 7/06.
YouTube Teatre Lliure / preu: 3 euros
‘El rei Lear’
A partir de la peça de William Shakespeare, adaptació i direcció Jordi Oriol i producció Teatre Lliure. De dijous a les 17 h a diumenge a les 23.59 h.
Dates: 11/06 – 14/06.
YouTube Teatre Lliure / preu: 3 euros
Temporada cancel·lada
El Teatre Lliure va anunciar que cancel·lava la temporada 2019-2020 a causa de la crisi del coronavirus. En un comunicat, l’equip directiu que encapçala Juan Carlos Martel va reconèixer que “davant la impossibilitat de seguir amb l’activitat escènica prevista d’ara i fins al mes de juny” anul·lava totes les funcions programades. Mentrestant, l’activitat del Lliure continua a internet, a través de l’etiqueta #TheShowMustGoOn, amb la reposició en vídeo d’espectacles a YouTube, i amb la publicació de textos teatrals al seu Twitter. En aquest enllaç podeu trobar informació de com recuperar les entrades.
Emergència escènica
Els professionals de les arts escèniques van ser els primers en patir la suspensió de les activitats i podrien ser dels darrers en recuperar la normalitat. L’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (Aadpc), El Col·lectiu, entitat formada per 67 companyies independents, i el manifest d’Emergència escènica, firmat per 2.000 professionals, han estat els principals actors en fer propostes a les administracions públiques per superar la crisi del sector. Els treballadors i representants de les entitats demanen mesures econòmiques, fiscals i laborals que garanteixi la supervivència de les arts escèniques, un dels col·lectius artístics que pateix aquesta crisi de forma molt dura. La nova programació digital del Teatre Lliure és una de les primeres propostes que apareixen per ajudar el sector.