El raper saragossà Rapsusklei, o el que seria el mateix, el Diego Gil Fernández, va començar a escriure i a compondre amb només 10 anys, a principis dels 90, en un moment en què el hip-hop començava a conèixer-se a tot l’Estat. Quasi 30 anys més tard, aquell nen que editava les seves primeres maquetes ja té una carrera amb una quarantena de treballs publicats, concerts a tres continents, un públic constant i un estil propi fàcilment identificable.

Ara, Rapsusklei publica ‘Insano juicio’, el seu nou disc, que inclou nou cançons en què canta al desamor, però també a la reivindicació de la seva pròpia identitat.

‘Insano juicio’

El nou treball de Rapsusklei manté la línia dels anteriors, però també aporta noves sonoritats i experimenta amb gèneres com el flamenc o el beatbox. També compta amb col·laboracions com el raper Akapellah o el cantautor El niño de la hipoteca, que aporta un to més optimista a l’última cançó de l’àlbum.

Aquest nou disc de Rapsusklei mostra fins a quin punt la indústria ha canviat de l’antic format CD de 14 cançons a un nou en què cada cop té més sentit editar cançons i àlbums amb poques pistes. Amb només nou cançons, ja en té prou per començar una gira de concerts.

Això sí, tot i que el hip-hop ja és un gènere popular a Catalunya, el cert és que la seva presència en els mitjans de comunicació continua sent minoritària. Rapsusklei es queixa que només surten als programes de televisió i ràdio com a estereotips del gènere, però que, a diferència del que passa a altres països, la consideració del músic de hip-hop és inferior al que té el de rock o el de clàssica. A més, el gènere torna a revifar entre els més joves, que es reuneixen a les places i als locals de Barcelona per escriure i compondre els seus propis temes. Amb treballs com aquest ‘Insano juicio’, queda clar que el gènere del hip-hop es mereix molt més ressò del que té.