Patreon o L’Aixeta són plataformes de micromecenatge en què els creadors ofereixen continguts de forma periòdica als seus mecenes que fan aportacions mensuals. Es pot viure de la música o de l’escriptura? Són pocs els artistes que venen milers d’entrades dels seus concerts o que tenen un gran èxit de vendes dels seus llibres, a la majoria els costa arribar a final de mes, com poden tenir un sou els artistes? Patreon o la versió catalana L’Aixeta en podrien ser la resposta.

Els últims anys han aparegut noves plataformes de micromecenatge, que s’han popularitzat molt durant la pandèmia, quan no es podien fer concerts, per ajudar músics, escriptors o creadors en general. Projectes culturals o solidaris han tirat endavant gràcies a les noves oportunitats que ofereixen les plataformes de micromecenatge, n’hi ha moltes: Patreon, L’Aixeta, Verkami, Mecenix, etc.

Patreon o com aconseguir un sou per als creadors

Patreon va néixer ja fa vuit anys i ara mateix més de sis milions d’usuaris donen suport a més de 200.000 creadors. Els músics critiquen les plataformes de reproducció en línia perquè els creadors s’enduen una quantitat irrisòria per cada escolta, es necessiten centenars de reproduccions per aconseguir un euro a Spotify. I això va pensar el músic Jack Conte, que va crear l’any 2013 Patreon.

A casa nostra, el projecte més conegut és ‘La Sotana’, el programa d’humor i futbol que guanya gairebé 10.000 euros al mes gràcies a les petites aportacions dels seus 3.000 mecenes. Cada mes els seguidors de ‘La Sotana’ fan una petita aportació per gaudir del seu contingut. Ells són el projecte més important a tot l’estat de Patreon, sobretot per entrevistes com la del futbolista Gerard Piqué.

Verkami, una indústria cultural

Verkami, que significa “amants de la creació” en esperanto, va néixer a Mataró el desembre del 2010 i amb tots aquests anys han finançat més de 9.000 projectes gràcies a 1.345.000 mecenes. Per comprendre el seu valor a la cultura, l’any 2020 els mecenes van aportar 5,2 milions d’euros en projectes, tota una indústria cultural.

La diferència principal és que amb Patreon els mecenes financen tota l’obra del creador i no només un projecte particular com seria el cas de Verkami, de fet, totes dues plataformes podrien funcionar al mateix moment. Un artista pot fer un projecte a Verkami per treure un disc, però mantenir una relació directa amb els seus fans amb Patreon.

L’Aixeta, mecenatge km0

Es diu L’Aixeta, va néixer el 2018 i té uns 1.200 mecenes mensuals per uns 150 creadors. Hi ha tot tipus de creadors, entre ells músics: Pony Pisador, Gerard Quintana, Xarim Aresté, Cesc Freixas, Mazoni, etc. Un dels valors principals de L’Aixeta o Patreon és la nova relació que generen entre els creadors i els seus fans, que és molt més directa i genera un benefici per a tots dos.

De la mateixa manera com Patreon a L’Aixeta, no hi ha un objectiu financer específic i la relació amb els mecenes és regular i de llarg termini. Així, L’Aixeta ajuda a connectar els creadors amb el públic a partir d’un funcionament molt senzill. Els creadors comparteixen els seus continguts i els posen a l’abast dels seguidors. Les subscripcions poden ser de dos euros al mes i, segons l’aportació, tens l’oportunitat de gaudir de diferents continguts.