Si considerem el World Press Photo com un mirall que reflecteix el present de la humanitat, hi veurem passar, en primer lloc, grans caravanes de famílies. Les migracions massives van ser un dels temes que més va preocupar als fotògrafs el 2018 i així ha quedat reflectit en el palmarès d’un dels certàmens fotogràfics més prestigiosos del món. El CCCB acull fins al 26 de maig les imatges dels 43 guanyadors del WPP 2019 sota el lema “Les històries que importen”.

‘Crying girl on the border’

‘La nena que plora a la frontera’, de John Moore (Getty Images), ha estat escollida millor fotografia de l’any. El fotògraf nord-americà va immortalitzar el moment en què la Yanela i la Sandra Sánchez, procedents d’Hondures, van ser detingudes per funcionaris de la frontera dels Estats Units, on esperaven demanar asil. Tot i que mare i filla no van ser separades durant la seva detenció, tal com sí va passar a almenys 2.000 menors, la força de la imatge la va convertir en una icona contra les polítiques de tolerància zero, que finalment Donald Trump es va veure forçat a rectificar. La dura realitat de les fronteres ha centrat la feina de John Moore des que el 2008 va tornar a viure al seu país, després de 17 anys de treball a l’estranger durant els quals va cobrir conflictes com el de l’Iraq, que li va valer un premi Pulitzer.

 

Un 30 % de guanyadores

La participació femenina al WPP ha augmentat un 18 % en aquesta edició, amb un total de 894 dones entre els 4.738 participants. Aquest increment s’ha traduït en un 30 % de fotògrafes premiades que han aportat una visió de gènere que ha diversificat la temàtica del concurs cap a reflexions sobre el dret a l’avortament, les violacions masculines a l’exèrcit o la tercera edat per a les persones transgènere.

El medi ambient també ha guanyat protagonisme amb categoria pròpia. El fotògrafs de natura estan cada cop més atents a la fragilitat del planeta i això ha quedat plasmat en imatges que mostren la situació d’emergència climàtica actual.

 

Barcelona és una de les primeres parades que fa l’exposició World Press Photo 2019, que durant un any visitarà 100 ciutats de 45 països per arribar a més de quatre milions d’espectadors.