La sabadellenca Gemma Ruiz Palà ha passat de parlar d’actualitat cultural a ser ella la protagonista de les novetats literàries més esperades de l’any. Periodista especialitzada en cultura des dels 21 anys, s’ha foguejat en informatius i programes d’actualitat i ha sovintejat concerts, sales d’exposicions, estrenes teatrals i projeccions cinematogràfiques. I amb tot aquest bagatge, i una prosa esmolada i precisa, la Gemma va decidir un dia fer el salt a l’altre cantó de l’actualitat. I, així, va publicar ‘Argelagues‘, el seu debut literari, en què apel·lava a la memòria de les dones que, durant generacions, han sostingut, silencioses, el pes del món a les espatlles. Ara hi torna per visibilitzar les dones que van a ‘Ca la Wenling’, i avui l’hem convidada a l”Àrtic‘, on li assegurem una conversa tan agradable com les que es tenen en un saló de manicura.
Gemma Ruiz Palà es fa la manicura
A ‘Ca la Wenling’, Gemma Ruiz Palà retrata la vida en un saló de manicura regentat per una dona xinesa i la seva família. La narradora, una cineasta de documentals que és un “alter ego” de la mateixa escriptora, comença a recopilar les reflexions que se senten en aquest saló, convertit en un refugi de la sororitat i la germanor entre dones de diverses edats unides per una consciència de gènere, d’oposició conscient o soterrada a l’heteropatriarcat social. Gemma Ruiz Palà retrata la comunitat xinesa, que viu amb nosaltres per molt que no la coneguem.
Tippi Hedren i les argelagues del Vietnam
A ‘Ca la Wenling’, Gemma Ruiz Palà ens parla de la relació de l’actriu Tippi Hedren amb els salons de manicura orientals i amb un grup de dones vietnamites que van decidir tirar endavant mentre els seus marits es quedaven sense feina. Elles, com la mateixa Wenling, podrien ser les protagonistes contemporànies d’un nou volum d”Argelagues’, la novel·la amb què va debutar Gemma Ruiz Palà. Ara, amb aquesta segona narració, ratifica fins a quin punt la periodista s’està fent un nom en les lletres catalanes.