“It’s alive!” (“Està viu”) exclamava un jove doctor Frankenstein al clàssic film del 1931. El mateix li podríem dir al festival Sâlmon 2022, que torna a la presencialitat, a les arts en viu, però, a més, celebra la desena edició mutant, per això, l’equip comissarial l’anomena Salmonstein.

El Sâlmon va començar com un festival de dansa però al llarg d’aquests 10 anys ha anat canviant i ara aplega performance, concerts, conferències i peces escèniques de dansa. “Aquesta membrana metamòrfica es podria dir Salmonstein perquè al llarg de la seva vida ha estat composta de carns d’espècies i interespècies variables”.

El Sâlmon 2022 té un model de governança compartida. El festival està organitzat conjuntament per quatre espais referents de les arts vives a Barcelona: Antic Teatre, La Caldera, Graner i La Poderosa.

Des de l”Àrtic’ us fem cinc recomanacions d’espectacles d’aquest festival Sâlmon 2022. Algunes ja han passat, però val la pena recordar-les, i d’altres les podrem gaudir els propers dies.

1. Marta Ziólek, ‘Larva’

Aquesta proposta internacional que s’ha estrenat per primera vegada a Barcelona era un dels plats forts del festival. L’artista polaca Marta Ziólek s’estrenava a la ciutat amb una cançó de protesta, una celebració punk de l’autoimmolació. Un solo de dansa centrat en el poder de la vocalització i les seves implicacions polítiques, feta per una artista que veu com al seu país segueix governant l’extrema dreta.

‘Larva’ és una màscara fantasma que transforma l’espai escènic en un espai de transgressió, per això, la peça es va poder veure al vestíbul del CCCB on, justament aquests dies, podem visitar l’exposició “La màscara no menteix mai”. Una de les noves seus del festival Sâlmon 2022 que aquesta edició ha ampliat espais a la ciutat: CCCB, Santa Mònica, Graner i Mercat de les Flors.

2. El Conde de Torrefiel, ‘Ultraficción nr4’

Els que van assistir a la inauguració del festival Sâlmon 2022 segurament encara estaran impactats per la darrera peça del Conde de Torrefiel, d’una banda, perquè van patir per la seva integritat, un gran tòtem els podia caure sobre, i, de l’altra, perquè van ser espectadors de la creació d’aquest tòtem al llarg de dues hores pels estudiants d’arquitectura de la ETSAB-UPC (Escola Tècnica Superior d’’Arquitectura de Barcelona. Universitat Politècnica de Catalunya).

La peça reflexiona sobre el treball al segle XXI, què significa el temps del treball d’una vida, si encara existeix la classe treballadora a dia d’avui i les creences actuals. Diners i déu, treball i lleure, ficció i vida, art i tècnica, són les qüestions que interpel·la aquesta quarta declinació del projecte de recerca escènica ‘Ultraficción’ que conclourà la propera primavera amb l’estrena de l’última peça de la companyia més internacional del moment.

3. Jocelyn Cottencin, ‘Monumental’

El proper dijous 17 a la Sala MAC del Mercat de les Flors aterra la darrera performance de Jocelyn Cottencin, ‘Monumental’. Una proposta internacional que s’estrena per primera vegada a Barcelona i a la resta de l’estat i que estarà protagonitzada per 15 intèrprets locals.

‘Monumental’ vol activar una memòria visual i col·lectiva fruit de representacions de la nostra història, especialment de la història de l’art, o dels mitjans de comunicació i esdeveniments contemporanis. Monuments, arquitectures, estàtues, escultures són la base d’una partitura visual interpretada inicialment per un grup de 15 intèrprets.

Sâlmon 2022

4. Paz Rojo, ‘Lo que baila’

El 18 i 19 de febrer al Mercat de les Flors, Paz Rojo estrenarà la seva darrera peça. ‘Lo que baila’ és una forma trobada, una petjada, segons Paz Rojo, és allò que es queda o queda, que resisteix. L’artista fa un solo amb els ulls tancats, un exercici íntim, ella és una empremta no un cos que es mou.

5. Néstor García, ‘Desktop archives 2.0’

El 18 de febrer a les 18 h al Mercat de les Flors coneixerem una nova forma d’inspiració, els arxius digitals que guardem als nostres discs durs. Néstor García navegarà entre aquests materials generant microassajos performatius en què el cos serà l’encarregat d’estendre ponts entre la volatilitat digital i la fragilitat de la memòria dins del Sâlmon 2022.