El centre KBr de la Fundació Mapfre inaugura dues exposicions alhora. Una dedicada al fotògraf nord-americà Lee Friedlander i una al català i pioner del reporterisme gràfic Adolf Mas. Ambdues es poden visitar entre el 16 de febrer i el 18 de maig.

L’exposició dedicada a Lee Friedlander (Aberdeen, Washington, 1934), és la més important que s’ha fet a l’estat espanyol d’un dels artistes fonamentals del segle XX. La retrospectiva aplega 300 fotografies, i fa un recorregut cronològic per la seva llarga i encara no acabada carrera, per bé que està organitzada en sèries fotogràfiques. “Moltes fotografies no s’han exposat abans, perquè són molt recents. A més, hi ha alguna sèrie inèdita, com la que va fer el 1964 a Espanya, gràcies a una beca Guggenheim”, explica el comissari de l’exposició, Carlos Gollonet.

Enquadrament i composició

L’itinerari que proposa la mostra està estructurat en diverses sèries (The Little Screens, The American Monument o America by Car, en són només tres exemples), que corresponen a una cinquantena d’àlbums, també exposats. “No és que fes les fotografies pensant en els llibres, sinó que aquests s’anaven enllaçant a partir del que anava fotografiant”, matisa el comissari.

A través dels diversos motius o interessos (retrats, nus, paisatges urbans, natura) es fa evident el seu gust per la composició. “A diferència de Cartier-Bresson i altres, captar un moment fugisser no és el que interessa a Friedlander. La composició i l’enquadrament són més importants”, comenta Gollonet.

Adolf Mas, els ulls de Barcelona

A la mateixa planta del centre s’ha inaugurat també ‘Adolf Mas. Els ulls de Barcelona’, primera monogràfica dedicada Adolf Mas (Solsona, 1860-Barcelona, 1936), que ha comissariat per Carmen Perrotta. Inclou, a més de diversos objectes, unes 200 fotografies d’aquest pioner del reporterisme gràfic. Segons la comissària “Adolf Mas és conegut pel seu immens arxiu de documentalista del patrimoni artístic espanyol, el més gran d’Europa, però hem volgut centrar-nos en el seu vessant de reporter de les transformacions que vivia Barcelona al tombant del segle XX”. En aquest sentit són interessants les fotografies de carrerons avui desapareguts, que va esborrar del mapa la reforma de la via Laietana del 1908, seguint les directrius del Pla Cerdà.

Portal de l’Àngel fotografiat per Adolf Mas

Adolf Mas va estar estretament vinculat als cercles artístics modernistes. A més de fotografiar tota mena d’actes públics de la ciutat (religiosos, polítics, festius), va interessar-se també pel retrat. En són exemples els reportatges dedicats a dos personatges emblemàtics de l’època: la ballarina Tórtola Valencia i la soprano María Barrientos, exposats a la mostra.