L’any 1967, Miles Davis va ser el convidat estrella del Festival de Jazz. Però després de cobrar, va marxar sense tocar. Aquell any, s’havia anunciat un concert espectacular al Palau de la Música Catalana: havia d’actuar el quintet del trompetista Miles Davis, una de les més grans figures de la història del jazz.

El concert estava previst pel 12 de novembre, però el dia abans va passar un fet insòlit que va impedir la seva actuació, segons ens explica Jaume Tauler, crític de jazz i director del programa de betevé ‘Jazz It’.

Miles Davis, una figura internacional

Miles Davis és un dels músics més importants de la història del jazz i de la música en general. A més de la seva capacitat com a trompetista, Davis posseeix una gran capacitat d’innovació. El moment àlgid de la seva carrera se situa l’any 1959, quan va gravar el disc ‘Kind of blue’, considerat per tota la crítica una obra mestra.

Quan Davis ja era un músic reconegut i famós arreu, el Festival de Jazz de Barcelona va anunciar que comptaria amb ell i el seu quintet per la cloenda de la seva segona edició, la del 1967. Això va aixecar una gran expectació.El 12 de novembre, quan el públic ja entrava al Palau de la Música, se’ls va lliurar un paper en què s’explicava que Miles Davis havia abandonat Barcelona el dia abans amb un taló de 113.000 pessetes a la butxaca.

El concert es va celebrar igualment, però en lloc del Quintet de Miles Davis, va estar protagonitzat pel Quartet de Wayne Shorter, el saxofonista que acompanyava Davis habitualment.

Els motius, poc clars

La premsa de l’època va explicar que Davis havia tingut una forta discussió amb la seva acompanyant, i que aquesta hauria abandonat al músic. Davies va entrar, aleshores, en un estat de depressió o d’angoixa i va decidir agafar un avió i tornar a Nova York. Hi ha una segona versió dels fets, la que Davis explica a la seva biografia. Segons diu, va tenir una discussió molt forta, però no pas amb l’acompanyant, sinó amb George Wein, el mànager nord-americà que havia organitzat tota la gira de Davis per Europa. El motiu de la baralla haurien estat els diners. També s’ha dit que Wein, temps després, va acabar tornant a l’organització del festival els diners que Davies havia cobrat.

De nou, a Barcelona. I de nou, problemes

L’any 1973, a la setena edició del festival, Miles Davis va ser contractat de nou per actuar a Barcelona. Havia d’actuar al Palau de la Música de tarda i de nit. Els instruments viatjaven per carretera en un camió. Però quan van arribar a la frontera amb la Jonquera, no van poder creuar perquè els mancaven una documentació que exigia la burocràcia franquista. Quan Davies se’n va assabentar, la mateixa tarda del concert, va dir que ell no pensava tocar sense els seus instruments. D’aquesta manera, es va anul·lar el concert de tarda. Però davant el perill d’un nou desastre al voltant de la mateixa figura, els organitzadors es van posar en contacte amb Wein, que estava als EUA, perquè convencés Davis per fer el concert de la nit. I el concert es va fer.

L’endemà, el protagonista del festival era B. B. King, que també actuava al Palau. Davis va assistir al concert com a espectador. Però quan King el va veure assegut a la platea, li va demanar que l’acompanyés a l’escenari per interpretar una peça. Davis va improvisar uns solos acompanyant King amb l’instrument del trompetista del grup. D’aquesta manera va quedar clar que, quan interessa, tocar amb instruments d’altres no és tan problemàtic.