L’artista multidisciplinari Sergio Caballero ha visitat el programa ‘Terra fèrtil‘ i ha compartit la seva visió del procés de creació i l’impacte que hi tenen les noves tecnologies i la intel·ligència artificial. El barceloní ha tastat la música, les arts plàstiques, el cinema i la publicitat, tot i que una de les tasques que ocupa bona part del seu temps és el Sónar.

Caballero és codirector del festival i el responsable de la imatge, famosa pels seus cartells juganers, irreverents i 100 % genuïns. “Quan faig les coses, m’agrada fer-les per a mi. Soc molt egoista”, ha admès.

Sobre el binomi Barcelona i Sónar, ha assegurat que la ciutat i el festival han evolucionat junts i fan un bon tàndem en què tothom hi guanya: “És un ‘win-win. Caballero ha recordat que en la primera edició, el 1994, el festival es va estrenar al CCCB i va ser el primer equipament públic que va acollir un festival electrònic, i ha recordat aquella època com un moment de molta explosió intel·lectual. L’artista ha reivindicat Barcelona com una ciutat que ha afavorit i acompanyat els moviments creatius, tot i que també ha dit que ara “som en una altra Barcelona”.

S’ha mostrat satisfet amb les tres dècades de trajectòria del festival: “No m’he avorrit mai”. Alhora, ha reivindicat l’evolució del certamen. El Sónar va passar de fer-se al centre de la ciutat a Fira de Barcelona, però, més enllà de l’espai físic, també ha anat canviant la manera de fer i explicar les coses, el relat per connectar amb la gent.

Estrena al festival D’A de cinema independent

En la seva faceta més cinèfila, el director de títols com ‘Finisterre’ o ‘La distancia’ també ha parlat del seu nou projecte, que forma part de la programació del festival D’A de cinema independent i d’autor: ‘Lolo & Sosaku’, un documental sobre una parella d’artistes sonors que és també un western oníric, sense diàlegs i amb tocs d’humor absurd.

Caballero vol que les seves pel·lícules siguin peces úniques. “A mi m’agrada crear mons possibles i posar l’espectador en una bombolla”, ha explicat. I ha reivindicat el punt “sado” del cinema perquè et segresta: “T’asseu en una butaca i jo et projecto la meva història i et mantinc captiu”.

“S’ha perdut intel·ligència humana”

Caballero també s’ha referit a l’impacte que han tingut les xarxes socials i les noves tecnologies per l’ús que se n’ha fet en la creació. “S’ha perdut intel·ligència humana”, ha afirmat. En aquest sentit, lamenta el que ha passat en el disseny gràfic i la publicitat: “Ens hem autocopiat tots”. Ha remarcat: “No té sentit que fem la mateixa campanya d’un festival que es fa al Japó, a Anglaterra o Espanya”.

Per això, reivindica la peça d’autor i fugir de l’homogeneïtzació. Caballero considera que la tecnologia és fantàstica perquè dona eines que democratitzen l’expressió artística i que el que cal és fer-la treballar per al que es vol expressar. “Abans, per fer una pel·lícula necessitaves grans pressupostos. Ara hi ha dispositius per gravar amb gran qualitat sense tanta pompa. Això es perfecte”.

“Si s’ha de salvar el planeta, l’IA el salvarà abans que nosaltres”

I, en ple debat sobre el paper que pot tenir la intel·ligència artificial (IA) per substituir els humans en diferents tasques o, fins i tot, prendre el control de la civilització, Caballero ha estat contundent: “La IA és molt interessant i, si s’ha de salvar el planeta, ho farà la IA abans que nosaltres”, ha defensat.

Caballero considera que els poders estan més preocupats pels vots i per qüestions immediates, no per la llarga distància. “L’ésser humà no està capacitat per ser en aquest planeta perquè no fa bé la feina”, ha sentenciat.