Els professionals en salut mental asseguren que durant l’estiu és quan augmenten més els casos de trastorns de conducta en menors, generalment ocasionats per sortir de la rutina i entorn habituals, però també perquè l’etapa estival sol associar-se a l’absència de normes i límits, cosa que pot comportar una font de conflictes domèstics.

“Alguns nois se senten perduts, avorrits i sovint irritables en aquestes situacions. Perden les rutines i molts dels seus amics no són a prop per veure’ls”, afirma Rosa Domínguez, psicòloga de l’Hospital HM Nens de Barcelona. Durant aquest període, s’observa un increment dels trastorns de conducta, ja que, en molts casos, les vacances d’estiu van associades a l’absència o relaxament de normes i límits. Però són molt necessaris sempre que es marquin de manera raonable i argumentada. Encara que els nostres fills no ho sàpiguen o no ho vulguin veure, amb aquestes normes els estem cuidant”, afegeix l’especialista.

Amb el final de les classes i l’inici de l’estiu, els menors de totes les edats es troben de cop amb molt temps lliure que no sempre és compartit amb els seus progenitors. Segons explica la psicòloga, sempre serà millor participar en alguna activitat d’estiu, com ara campus esportius, campaments o altres activitats, que serà més agradables per a tothom.

Definir responsabilitats i deures durant l’estiu: hores de son i tasques domèstiques diàries

Els psicòlegs recomanen que els pares planifiquin amb temps les vacances amb el fills: “Donar-los uns criteris sobre allò que es té previst fer”. L’especialista d’HM Nens posa èmfasi en una sèrie de punts que, segons la seva opinió, ajuden a reduir la tensió i generar un ambient més col·laboratiu. Un és definir què s’espera de les vacances, tant els menors com els pares. També cal tenir clar quines activitats es podran dur a terme i quines no. Així mateix, és fonamental definir aquelles responsabilitats i deures que han d’existir malgrat estar vacances, com ara les hores de son i la col·laboració en les tasques domèstiques diàries. Domínguez explica que és bo que els nens també s’avorreixin perquè “sorgeix la creativitat i es posen en marxa altres recursos per ells mateixos”.

La negociació amb els adolescents, clau per facilitar la comunicació

Pel que fa als adolescents, és important mantenir i facilitar la comunicació i no deixar que es tanquin a la seva habitació durant tot el dia pel simple fet que no han d’anar a classe. Els experts són partidaris de preguntar-los i proposar-los activitats, així com negociar les sortides i, sobretot, els horaris. En aquesta negociació, sempre s’han de deixar clares quines seran les conseqüències en cas d’un incompliment dels acords pactats. Una altra de les maneres que recomanen per millorar la connexió amb els adolescents és facilitar la trobada amb els amics a casa, permetent que puguin convidar-los i deixant-los espai. D’aquesta manera, se’ls demostra que s’hi confia i que s’entenen les seves necessitats de socialització.

En aquells casos més complexos, quan la pèrdua de referents condueixi els menors a estats depressius, la recomanació dels professionals és actuar ràpidament i anar a la consulta sense esperar a l’inici de les classes. “L’activitat acadèmica demana molta energia mental i emocional. Si un menor inicia l’escola sense haver gaudit d’unes vacances, sense estar relaxat i ple d’energia, el curs es pot complicar tot i haver-se retrobat amb els companys”, afirma la psicòloga Rosa Domínguez.