telèfon 024 suïcidi
telèfon 024 suïcidi

(EFE/Redacció) El telèfon 024 per prevenir el suïcidi ja està actiu. La línia d’ajuda per a persones amb risc de conducta suïcida comença aquest dimarts amb l’objectiu de rebaixar les xifres de suïcidi i les temptatives, que van arribar a créixer un 30 % durant la pandèmia de la covid. En un acte celebrat al Jardí Botànic de Madird amb la presència del defensor del poble, Ángel Gabilondo, i el moviment associatiu, la ministra de Sanitat, Carolina Darias, ha informat que aquest telèfon confidencial, gratuït, accessible i anònim estarà actiu les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any i oferirà suport emocional als qui acudeixin a la línia amb plans o pensaments suïcides, i també als seus familiars.

Darias ha explicat que, a més, les persones amb diferents discapacitats hi podran accedir, igual que els que utilitzen llengua de signes o d’altres. “Serà un telèfon per a tothom que ho necessiti”, ha dit. El 024, que desenvoluparà la Creu Roja, donarà cobertura a tot el territori nacional i estarà integrat per un equip multidisciplinari i presencial, organitzat en diferents torns i amb estabilitat laboral. “Es tracta de persones amb un contracte de treball”, ha assenyalat la subdirectora de l’àrea de Coneixement de Salut de Creu Roja, Fátima Cabello.

Atencions fetes per personal qualificat

D’aquesta manera, Cabello ha revelat el funcionament d’aquest servei, cosa que havia estat reclamada reiteradament per moviments associatius com La Barandilla, el Telèfon de l’Esperança o la Fundació ANAR, que han exigit la presència de professionals en salut mental per manejar aquestes línies, no pas voluntaris. Cabello ha assegurat que al capdavant de la línia estarà personal qualificat en funció del nivell d’atenció, “que disposa de l’experiència i formació tant en atenció telefònica com en la conducta suïcida”.

En casos d’alt risc o suïcidi en curs, la responsable de la Creu Roja ha dit que es procedirà a alertar els serveis d’emergència per evitar que el suïcidi es consumeixi. També ha explicat que la línia s’ha dimensionat perquè s’atenguin totes les trucades i no en quedi cap per contestar.

Cabello ha traslladat que des de la Creu Roja s’han posat tots els mitjans tècnics i recursos humans per garantir que sigui un servei de qualitat i útil que ajudi les persones. També ha assegurat que aquest servei tindrà els requisits tècnics necessaris per garantir l’accessibilitat universal, la igualtat i la no-discriminació.

Barcelona, pionera en el telèfon contra el suïcidi

A Barcelona ja es va posar en marxa un telèfon de prevenció del suïcidi, també operatiu les 24 hores i el 365 dies de l’any: 900 925 555. En aquest cas, el servei el fan voluntaris i ja ha atès més de 2.000 trucades, tot aconseguint un premi europeu.

Comparteix a: