L’Ajuntament de Barcelona ja té definida una proposta per a la futura superilla de la Sagrera i Navas, que fixa quatre grans eixos verds i cinc places noves. El projecte preveu la pacificació dels carrers de Biscaia i Hondures (carrers verticals), i els de la Ciutat d’Elx i de Bofarull (carrers horitzontals). A més, es crearan cinc places. En total, calculen que es guanyaran 30.000 metres quadrats per als vianants.

Es preveuen altres actuacions en altres carrers més petits dels dos barris. A Navas s’intervindrà en el carrer de Múrcia, Palència i Josep Estivill. Pel que fa a la Sagrera, afectarà Costa Rica, Sant Antoni Maria Claret i Indústria.

La superilla Sagrera Sud – Navas Sud es combina amb les actuacions del programa Protegim les escoles, algunes ja executades, com l’entorn de l’EBM Icària i l’Escola el Sagrer, a la Sagrera; o d’altres previstes, als voltants de l’Escola Octavio Paz a Navas. En total s’arribarà als 140.000 metres quadrats per als vianants.

Es recupera el recorregut de l’antic rec Comtal

La superilla també convertirà en eix verd el recorregut de l’antic rec Comtal al seu pas per la Sagrera. En concret, els trams del carrer de Bofarull i de Ciutat d’Elx. De fet, va ser en unes obres al 2016 que es va descobrir unes restes d’aquest antic subministrament d’aigua al costat de la torre de l’aigua del carrer de la Ciutat d’Elx. En aquest mateix vial, a terra, hi ha un tram de paviment de color vermellós que indica que per sota passa l’antiga sèquia.

Connectarà amb el parc més gran de tota la ciutat

La nova superilla Sagrera Sud – Navas Sud estarà limitada per la banda mar amb el futur carrer perimetral amb el parc lineal de l’entorn de l’estació de la Sagrera, que serà el parc més gran de tota la ciutat. Per això, des del projecte Superilles Barcelona consideren molt important poder “blindar” els carrers cap a futures pressions de cotxes, estacionaments o usos no desitjats.

Sense calendari per iniciar les actuacions

Aquestes són les propostes que s’ha estat treballant, des de mitjans del 2021, entre l’Ajuntament, veïns, entitats i comerciants dels dos barris. Encara no s’ha acabat de definir com quedarà cada vial, però aniria en sintonia amb la de la superilla de l’Eixample, amb espais de plataforma única, mobiliari urbà per crear zones d’estada i un mínim d’un 10 % de vegetació. Tampoc no està definit quan començaran a fer-se les intervencions, però s’iniciarà, com a mínim, el proper mandat.