En Lilo va perdre el seu fill el maig del 2017 en un accident de trànsit. Ell no en diu accidents perquè considera que les imprudències al volant es poden evitar i són la causa de la majoria de sinistres. I en això hi fa molta èmfasi. El pensament “Ens pot passar a tots”, diu, ens fa abaixar la guàrdia. I llavors recorda que les víctimes es multipliquen, perquè ho passen a ser, indirectament, els familiars i amics tant de la víctima com del conductor. “Un descuit para la vida a massa gent i s’emporta la de la víctima”, recorda en Lilo.

La plataforma Stop Accidents demana una atenció més especialitzada

En Lilo és també el delegat a Catalunya de la plataforma Stop Accidents. L’entitat creu que les administracions no poden oferir l’ajuda que necessita realment l’entorn de la víctima. “Es necessita una secretaria que ho aculli tot, a tot tipus de víctimes. I una administració amb jutges i fiscals sensibilitzats per evitar que els familiars de les víctimes se sentin doblement colpits”, diu en Lilo.

Aquesta entitat dona suport a les víctimes i a les persones que han perdut algú en accidents en tot el que necessitin. Sobretot en l’àmbit psicològic, però també en tot el que fa referència als tràmits burocràtics que s’han de fer després de la mort, en un moment en què els familiars i amics encara estan en xoc. A més, qualsevol dubte legal o de qualsevol altre aspecte que necessitin resoldre també s’inclou en l’atenció de Stop Accidents de forma gratuïta.

En Lilo destaca la bona feina que fan les entitats que es dediquen a l’atenció a les víctimes a Catalunya, el SIAVT i l’INVICTES. Tot i això, matisa que cal més atenció psicològica. A Stop Accidents, tots els integrants de l’associació són víctimes o familiars i amics de persones que han patit accidents de trànsit. Per tant, diuen ells mateixos, poden oferir molt bona atenció: la de qui també ho ha patit.

Creiem que a nosaltres no ens passarà i aquesta és la raó per la qual segueixen repetint-se la majoria de conductes”
Lilo Villasante, Stop Accidents

El consum de drogues, un detonant a tipificar

Si bé l’alcohol i les drogues són dos causants de molts accidents, el nivell de consum i per tant la gravetat de prendre’ls abans de conduir no és el mateix. L’alcohol té una tipificació i els conductors són sancionats en funció de la quantitat d’alcohol en sang. En el cas de les drogues, no passa el mateix. No hi ha diferents sancions. La decisió és binària: n’ha consumit o no. Això, segons la plataforma Stop Accidents, és greu i cal canviar la manera de regular i tipificar el consum de drogues al volant.