SOLEDAD LÓPEZ "Todo se caía, no sabíamos a dónde ir. Mos dicen que tranquilas, que no pasa nada y todos tranquilos. Creo que fue una pérdida de tiempo" JESÚS RIERA "Estaves allà menjant tranquilament i plats per tot arreu, va quedar tot envaït. Hi va haver un segon cop, vem anar sortint i el barco ja es notava que es començava a inclinar" ISABEL RADA "Hubo botes que no pudieron bajar. En el bote donde nos subimos nosotras, las amarras se rompieron" PURIFICACIÓN MALVÁS "Gente con bebés. No habia una organización que sacasen a los niños antes que a los adultos. Había descordinación" EGLI CABRERA "El primero que abandonoó el barco fue el capitán. El capitán y todo su séquito" MARIA JOSÉ BLANCO "La gent del poble que eren mil i pico ens van atendre el que van poder. Van obrir l'esglèsia i ens van atendre el que van poder"

Els primers supervivents espanyols del creuer Costa Concordia han arribat aquest matí a l’aeroport de Barcelona-el Prat a les 10.55 h amb un vol procedent de Roma de la companyia Alitalia. A l’avió, gestionat per la companyia del creuer, hi viatjaven entre 50 i 70 persones, la majoria catalanes. A la tarda ha arribat un segon vol procedent d’Itàlia amb passatgers del creuer. A les 17.30 h han arribat 25 persones amb un vol procedent de l’aeroport de Roma amb la companyia Alitalia i 25 més a les 19.30 h amb un avió de Vueling.

El capità del vaixell, Francesco Schettino, va ser detingut dissabte al vespre després de declarar durant dues hores davant de la fiscalia, que l’acusa d’homicidi múltiple involuntari, naufragi i abandonament del vaixell mentre molts passatgers encara eren a bord. El comandant detingut es defensa argumentant que no es va desviar de la ruta i que va xocar amb unes roques davant de l’illa toscana d’Il Giglio que no constaven a la carta nàutica. La Fiscalia investiga perquè no va enviar cap senyal de socors immediatament després de l’impacte. A més assegura que les maniobres que va fer per acostar-se a l’illa d’Giglio van ser poc hàbils. Les autoritats també estan estudiant com retirar les 2.400 tones de combustible del vaixell per evitar el seu vessament al mar.

Barcelona és el principal port de creuers d’Europa i del Mediterrani, i caldrà veure com afectarà l’accident a aquest sector turístic. De fet, el Costa Concordia havia salpat amb 4.229 passatgers aquest divendres del port de Civitavechia, proper a Roma, i tenia previst fer escala a Palerm (Sicília), Cagliari (Sardenya), Palma de Mallorca, Barcelona i Marsella (França).

De moment, el balanç de l’accident és de cinc morts però s’espera que la xifra de morts pugui augmentar en les properes hores, ja que encara s’han de trobar les 15 persones desaparegudes. Es tracta de sis membres de la tripulació i nou passatgers, entre ells, Guillem Gual, un mallorquí de 68 anys.

Els bombers italians han rescatat tres supervivents més. Es tracta d’una parella de sud-coreans de 29 anys, que es trobaven tancats dins de la seva cabina i d’un dels caps de la tripulació. Els bombers creuen que molta gent hi podria haver quedat atrapada. En el moment de l’accident va marxar la llum, i això va provocar que els panys, que són electrònics, quedessin  bloquejats. Les tasques de rescat estan resultant complicades perquè hi ha moltes zones on no es pot accedir i objectes flotant que dificulten el pas.