Quan a Barcelona es localitzen restes fruit d’una excavació arqueològica, totes les peces han d’anar al centre de col·leccions del Museu d’Història de la ciutat per fer-ne el tractament arqueològic. I aquest és el procés que han seguit els dos fragments de rails de ferrocarril del model Barlow que es van trobar el novembre passat a les obres de remodelació de la Meridiana. Un cop estudiats, ara s’haurà de decidir si s’exposen o resten guardats a la reserva del MUHBA.

Són més importants del que sembla a primer cop d’ull. Aquest model es va fer servir durant molt poc temps, entre l’any 1855 i el 1861, en la línia de ferrocarril Barcelona-Manresa-Saragossa, i es van canviar al cap de 18 anys perquè eren inestables i es produïen molts descarrilaments. De fet els que es van trobar a la Meridiana es van salvar perquè s’havien reutilizat com a suport d’una passera que travessava una sèquia.

Fotografia del moment de la troballa, a la Meridiana

La majoria de rails d’aquest model, en ser de ferro, es van fondre i se’n conserven molts pocs vestigis a tot Europa. D’aquí ve la importància d’aquests dos fragments. “És una peça molt important per al museu, perquè ens explica coses de la introducció del ferrocarril a Barcelona, de la comunicació amb Catalunya, fins i tot amb l’Aragó, de tecnologia ferroviària, en aquest cas. Són rails dels quals queden molt pocs exemples a Europa”, explica Emili Revilla, responsable de l’Arxiu Arqueològic del MUHBA.

És una peça molt important per al museu, perquè ens explica coses de la introducció del ferrocarril a Barcelona

Emili Revilla, responsable de l’Arxiu Arqueològic del MUHBA

Malgrat que es veuen rovellats pel pas del temps, els rails estan en bon estat. Ara es troben al Centre de Conservació del MUHBA, on se’ls faran una neteja i un tractament de conservació. Després, un cop documentats i arxivats, es quedaran al magatzem del centre, disponibles per a la consulta de les persones que ho requereixin i a disposició de possibles exposicions del Museu.

Altres exemples al MUHBA Oliva Artés

De fet, el Museu d’Història de la ciutat ja té exposats a la seu d’Oliva Artés dos rails més del mateix model que es van trobar a la plaça de les Glòries arran de l’enderroc de l’edifici Almacenes Barluenga, també conegut com la Patatera.

En aquest edifici els rails també s’havien reciclat, estaven posats servint com a guardacantó o guarda-rodes als dos costats de la porta d’entrada. Van ser els veïns els que van avisar el museu del seu possible interès. Es desconeix com i quan van arribar aquests carrils a la porta de la Patatera.

Comparteix a: