Quan a Barcelona es localitzen restes fruit d’una excavació arqueològica, totes les peces han d’anar al centre de col·leccions del Museu d’Història de la ciutat per fer-ne el tractament arqueològic. I aquest és el procés que han seguit els dos fragments de rails de ferrocarril del model Barlow que es van trobar el novembre passat a les obres de remodelació de la Meridiana. Un cop estudiats, ara s’haurà de decidir si s’exposen o resten guardats a la reserva del MUHBA.
Són més importants del que sembla a primer cop d’ull. Aquest model es va fer servir durant molt poc temps, entre l’any 1855 i el 1861, en la línia de ferrocarril Barcelona-Manresa-Saragossa, i es van canviar al cap de 18 anys perquè eren inestables i es produïen molts descarrilaments. De fet els que es van trobar a la Meridiana es van salvar perquè s’havien reutilizat com a suport d’una passera que travessava una sèquia.
La majoria de rails d’aquest model, en ser de ferro, es van fondre i se’n conserven molts pocs vestigis a tot Europa. D’aquí ve la importància d’aquests dos fragments. “És una peça molt important per al museu, perquè ens explica coses de la introducció del ferrocarril a Barcelona, de la comunicació amb Catalunya, fins i tot amb l’Aragó, de tecnologia ferroviària, en aquest cas. Són rails dels quals queden molt pocs exemples a Europa”, explica Emili Revilla, responsable de l’Arxiu Arqueològic del MUHBA.
És una peça molt important per al museu, perquè ens explica coses de la introducció del ferrocarril a Barcelona
Malgrat que es veuen rovellats pel pas del temps, els rails estan en bon estat. Ara es troben al Centre de Conservació del MUHBA, on se’ls faran una neteja i un tractament de conservació. Després, un cop documentats i arxivats, es quedaran al magatzem del centre, disponibles per a la consulta de les persones que ho requereixin i a disposició de possibles exposicions del Museu.
Altres exemples al MUHBA Oliva Artés
De fet, el Museu d’Història de la ciutat ja té exposats a la seu d’Oliva Artés dos rails més del mateix model que es van trobar a la plaça de les Glòries arran de l’enderroc de l’edifici Almacenes Barluenga, també conegut com la Patatera.
En aquest edifici els rails també s’havien reciclat, estaven posats servint com a guardacantó o guarda-rodes als dos costats de la porta d’entrada. Van ser els veïns els que van avisar el museu del seu possible interès. Es desconeix com i quan van arribar aquests carrils a la porta de la Patatera.