Cada vegada són menys les floristeries on es poden trobar aquests elements típics de la Setmana Santa. Però en aquesta són partidaris de conservar les tradicions. JORDI FERRAN, florista "Les de tota la vida, les que són palma bàsica i fugir de les palmes de colorins o les que porten massa guarniments." Tot i que en els darrers anys la demanda s'ha reduït, algunes famílies mantenen la tradició. A Barcelona el gruix de les vendes es fa a les fires i a les parades que es munten al carrer. L'Olga per exemple, ja fa més de tres dècades que s'instal·la a la plaça de Sants. OLGA LIZARAN, paradista "La clientela millor meva són la gent gran, i després la gent jove sobretot em compra les llaminadures." Clients, com la Cèlia que avui ha vingut amb les idees clares. CÈLIA LOLO "A la nena la palma i als nens el palmó, un amb la senyera i l'altre amb el llaç del Barça." MANUELA VELASCO "Això és bàsic, que tingui del Barça és bàsic." En canvi hi ha qui té altres prioritats. ANDREA SIMÓ "Una palma, perquè l'any passat volia un palmó, però aquest any vol palma amb moltes llaminadures." Algunes propostes són més innovadores i ecològiques. TOMAS, paradista "És una sortida a les palmes que sobren d'any per any, s'assequen amb un producte i es tinten." JOAN VAQUER, artesà "Les coses han canviat molt. La gent no està disposada a gastar tants diners en la palmaa i ens hem d'adaptar, hem de fer coses més senzilles, que no porten tanta feina..." El Joan és la quarta generació d'una família dedicada a aquest negoci. Les seves mans expertes són capaces de crear figures que van més enllà de la palma i el palmó.

Moltes floristeries han deixat de vendre la palma i el palmó. A Ferran Florista, però, es mantenen fidels i continuen oferint aquest producte perquè forma part de la filosofia de l’establiment. Com explica el Jordi, el seu propietari, “fem pedagogia i ens agrada recordar a la gent les tradicions que formen part de la nostra cultura”. Això vol dir vendre la palma i el palmó més clàssic aquest cap de setmana, però també decorar la botiga amb ous i conills de Pasqua, o fer la rosa vermella per Sant Jordi.

El punt de venda per excel·lència de les palmes i els palmons són les quatre fires especialitzades de la ciutat: al voltant de la Catedral, a la rambla de Catalunya, a la plaça de la Sagrada Família i a la plaça de Bonet i Muixí, Sants. L’oferta és molt àmplia i s’hi poden trobar palmes i palmons de tots els preus i mides. Els més sol·licitats són els clàssics, però, un any més, entre els palmons triomfen els llaços blaugrana.

Entre les propostes més modernes, les palmes de colors. El negoci ha perdut pistonada, però els comerciants no perden la imaginació ni les ganes de tirar endavant. El Tomàs fa vuit anys que s’hi dedica i els primers anys pràcticament venia tot el gènere. Ara, el més habitual és que sobrin palmes i una manera de reciclar-les és assecar-les i pintar-les. D’aquesta manera es conserven i es poden vendre l’any següent. “No són el producte que més demana el client, però per a nosaltres és una manera de reciclar i aprofitar l’excendent”, diu.

Un dels artesans amb més trajectòria en aquest negoci és el Joan Vaquer, la quarta generació al capdavant d’una empresa centenària. Es dedica durant tot l’any a produir palmes i palmons que es venen arreu del país i reconeix que “la cosa ha canviat molt”. També deixa clar que, “d’ençà que jo era petit, he sentit que això s’acabava i nosaltres hem continuat”. La diferència més notable és el pressupost que les famílies hi destinen. Segons el Joan, la majoria no estan disposades a gastar-hi tants diners i, per tant, “toca adaptar-se”: això vol dir palmes més senzilles i fàcils de fer.