transports lliures de lgtbi fòbia

L’Observatori contra l’Homofòbia vol institucionalitzar aquest divendres, 22 d’abril, com a dia pel transport públic sense LGTBI-fòbia. La data coincideix amb el primer judici a escala estatal contra la responsable d’una agressió a una parella de lesbianes que viatjaven al metro de Barcelona. Aquesta voluntat respon alhora al fet que el transport públic és un dels espais on més situacions discriminatòries contra el col·lectiu es produeixen. Així ho constaten els informes de l’estat de l’LGTBI-fòbia a Catalunya que l’Observatori fa des de l’any 2014. Només aquest 2022 l’entitat té registrades set incidències.

Eugeni Rodríguez, president de l’entitat, assegura que TMB ja ha donat el vistiplau a aquesta iniciativa i que actualment és una qüestió que s’està treballant amb els diferents grups parlamentaris del Parlament. L’objectiu, diu, és dictar una resolució parlamentària el 2023.

Multa, indemnització i formació sexoafectiva per a l’agressora a una parella de dones

Fa un any es va dictar una sentència que condemnava una dona a pagar una multa de 450 euros i una indemnització d’un miler d’euros a una parella de lesbianes per haver-les agredit al metro de Barcelona. A banda de les sancions econòmiques, l’agressora va haver de fer un curs d’acceptació de la diversitat sexual i de gènere.

L’acceptació dels fets per part de la persona agressora ja és reparador per a les seves víctimes
Ton Mansilla Jacas, advocat

Ton Mansilla Jacas, l’advocat del cas, assegura que el fet que l’acusada acceptés els fets ja va ser reparador per a les dones que van patir l’agressió. Mansilla afegeix que també ho va ser la predisposició de la condemnada a fer el curs. Aquest advocat apunta que si es va trobar l’agressora, un fet no sempre fàcil, va ser gràcies a que es va fer viral a les xarxes el vídeo de l’agressió que va penjar una de les dones que va patir la violència.

Tracte nefast per part de l’àrea LGTBI de la Generalitat i els mitjans de comunicació

La Carla, una de les dones que va patir l’agressió al metro, assegura que tot i que un judici d’aquestes característiques pugui tenir un impacte social no sempre és reparador per a les víctimes perquè pot implicar un desgast emocional, temporal i de recursos econòmics. Per això, reclama que “s’escolti les víctimes sempre per saber què necessiten després de patir una agressió”.

transports lliures de lgtbi fòbia
És bàsic que s’escolti les víctimes d’aquest tipus d’agressions per saber què necessiten
Carla

En aquest sentit, fa una crítica a l’àrea LGTBI de la Generalitat, que es va posar en contacte amb ella i la seva parella quan es van produir els fets, perquè la seva responsable va actuar “de forma molt agressiva i revictimitzant”. També es queixa de l’actuació dels mitjans de comunicació, que “no van preguntar què necessitaven i ens van fer preguntes molt morboses“. Així ho va expressar durant la celebració dels 13 anys de l’Observatori contra l’Homofòbia.

Balanç del protocol contra les agressions LGTBI al metro

Nou mesos de l’aprovació del protocol contra les agressions al col·lectiu LGTBI al metro, l’Observatori en fa un balanç positiu pel que fa a la coordinació entre les entitats i les administracions davant d’aquests casos. Amb tot, Eugeni Rodríguez assegura que encara cal treballar en la formació de tot el personal de TMB i que seria convenient “posar publicitat contra l’LGTBI-fòbia de forma continuada”. Des de TMB asseguren que es continua la formació en matèria d’igualtat d’oportunitats i que en nou mesos s’ha ampliat gairebé en 500 les càmeres de videovigilància a la xarxa de metro. Aquest divendres al vespre, membres de l’Observatori faran una sortida al carrer per visibilitzar la importància d’un transport lliure de violències.

Comparteix a: