El metro i el bus de Barcelona ja tenen el primer protocol de prevenció contra les agressions a les persones LGTBI. Preveu un gran reforç de videovigilància en temps real als combois, i també més seguretat i formació del personal de TMB per detectar i actuar en cas d’agressió o discriminació per motius d’orientació sexual i identitat de gènere.

L’Observatori contra l’Homofòbia, l’entitat coautora del protocol, ha subratllat que ha de servir per “reparar el dany fet a la víctima i, sobretot, sentir-se acompanyada“. Ha explicat que el transport públic és el quart àmbit on hi ha més agressions homòfobes, després de la via pública, internet i l’habitatge. La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ha explicat que es treballa per aconseguir un transport “segur i amable i que no només transporti sino que serveixi de refugi de les agressions LGTBI”.

Vídeovigilància a tots els combois de metro i busos

Ara es treballa per tenir càmeres de videovigilància a l’interior de tots els trens del metro i a tots els busos, una feina que es va iniciar per prevenir i lluitar contra l’assetjament sexual contra les dones. Per ara, al metro hi ha instal·lades 8.000 càmeres i, en el cas de les línies automàtiques L9/10 i L11, es monitoritzen les imatges en temps real. La feina pendent és a les línies convencionals, on s’estan incorporant càmeres en temps real a tots els trens de les línies 1, 2, 3 i 4, ja que ara només en tenen una part, mentre que l’L5 ja té videovigilància a tots els trens.

Pel que fa els busos, la licitació del projecte per instal·lar videovigilància està obert, amb un valor de sis milions d’euros. Es preveu que s’executi l’any vinent i el 2023 es preveu tenir tota la flota amb un total de 1.140 càmeres. Des del 2020, hi ha en funcionament una prova en 24 autobusos on s’han instal·lat càmeres.

Formació de la plantilla per actuar

El protocol, que al maig es va anunciar que s’estava elaborant, detalla el procediment intern d’actuació en aquests casos. Estableix els recursos als quals pot adreçar-se després de rebre una agressió, ja sigui a un punt SOS, l’Oficina d’Atenció al Client de TMB, o el personal de seguretat. D’aquesta manera s’activa el protocol i s’ofereix a la víctima tots els recursos disponibles al seu abast (Observatori contra l’Homofòbia, Oficina de la No Discrimació i cossos policials, entre d’altres).

La intenció del protocol és que TMB es converteixi en un agent més i que actuï de forma coordinada amb les administracions, les entitats i els cossos policials implicats.

A més de campanyes de sensibilització, també es podran denunciar aquestes agressions a través de les aplicacions mòbils de TMB. Recorden que a les andanes i vestíbuls hi ha intèrfons que permeten comunicar amb el centre de control. El botó SOS, a més, activa de manera automàtica la gravació de les càmeres des del punt on es fa la trucada.