“T’imagines que Einstein hagués nascut dona?” És la primera pregunta que planteja el web de la campanya “No more Matildas”, que reivindica el paper de les dones científiques i busca fomentar la vocació entre les estudiants. La iniciativa, impulsada per l’Associació de Dones Investigadores i Tecnòlogues (AMIT), denuncia l’anomenat “efecte Matilda”, que històricament ha invisibilitzat els descobriments fets per dones, en molts casos atribuint-los a altres companys o, fins i tot, als seus marits.
El nom de la campanya fa referència a Matilda Joslyn Cage, la primera activista a denunciar-ho.
La campanya vol recuperar noms com el de Rosalid Franklin, descobridora de l’estructura de l’ADN; Inge Lehmann, que va descobrir que la terra no està buida, o Ada Lovelace, la primera programadora de la història. Des de l’AMIT remarquen que “el talent no té gènere” i critiquen que prescindir de les aportacions que podrien fer moltes dones “és una herència cultural que no podem seguir permetent-nos”.
Poques dones en carreres de ciències
Segons estudis de la Universitat de València i la Complutense de Madrid, citats per l’AMIT, els referents femenins només suposen un 7,6 % dels que hi ha als llibres de text d’ESO i les cites de dones en treballs acadèmics només arriben al 12 %. Per les impulsores, la falta de referents és una de les raons que expliquen la poca presència femenina en carreres de ciències, tecnologia, enginyeria o matemàtiques.
Les dades facilitades per l’associació destaquen que el percentatge de dones en carreres científiques és inferior al 50 % i que és especialment baix en àrees com l’enginyeria informàtica (12 %) o les matemàtiques (37 %). A més, des de l’AMIT alerten que la matriculació de dones en aquests àmbits va a la baixa.
Les científiques, als llibres de text
La campanya alerta que “els estereotips de gènere s’assenten preocupantment d’hora”. Per això, més enllà de reivindicar-los públicament, “No more Matildas” pretén recuperar els noms femenins de referència “portant-los als llibres de text perquè despertin amb el seu exemple, els seus descobriments i les seves aportacions, la vocació científica de totes aquestes nenes a qui fins avui s’ha fet pensar que la ciència era cosa d’homes”.
En el marc de la campanya, s’ha dissenyat un annex per als llibres actuals, pensat per a alumnes a partir de cinquè de primària. L’objectiu de l’AMIT, però, és aconseguir més presència femenina als materials escolars, tant a primària com a l’ESO i el batxillerat.
A més, per denunciar la invisibilitat de les dones, han creat una col·lecció de llibres il·lustrats “particular”, en què s’imaginen com hauria estat la vida d’alguns científics reconeguts, en cas que haguessin sigut dones. Són tres contes: ‘Matilda Einstein’, ‘Matilda Fleming’ i ‘Matilda Schrödinger’. No estan a la venda, però es poden descarregar a la pàgina web de la campanya.