La inflació i la guerra a Ucraïna han apujat el preu dels materials i han obligat a licitar de nou el soterrament de les vies d’Adif de l’R2 per Montcada i Vallbona. Una mesura que ajorna uns sis mesos l’inici d’unes obres molt esperades per als veïns.

Un projecte “que s’eternitza”

“Cada cop que s’activa, passa alguna cosa, és el projecte interminable”, lamenta Mònica Palet, de l’Associació Ecoveïnal Vallbona Viu.  Fa molts anys que esperen aquest soterrament de vies, després del triomf que va ser aconseguir que l’AVE passés ja sota terra. Juntament amb Montcada, esperen dissenyar un espai renaturalitzat al marge del Besòs. “Deixarem d’estar d’esquenes al riu a estar davant del riu i podrem gaudir d’un entorn que ara les vies del tren ens ho impossibilita”, afegeix Palet.

Les vies del tren, al costat del riu Besòs

Incertesa al Racing Vallbona

A més, el club de futbol del barri, el Racing Vallbona, tem que això trastoqui el calendari d‘obres del camp de futbol on s’han de traslladar mentre se soterren les vies. I és que Adif farà servir la Vallbonera, situada a pocs metres del traçat ferroviari, com a magatzem. 

“Hem demanat reunió amb Adif i ningú no s’ha reunit amb nosaltres, ens hem assabentat per Montcada, no sabem res, estem esperant. Però no es mourem del camp fins que el provisional estigui enllestit”, alerta José Palomo, president del Racing Vallbona. 

“El camp provisional estarà enllestit abans de finals del 2023”

El regidor de Nou Barris descarta qualsevol afectació i, de fet, assegura que Adif ja ha pagat a l’Ajuntament els diners per construir aquest camp de futbol provisional. “Seguirem el mateix calendari, amb o sense obres d’Adif. Les obres del camp provisional començaran el primer trimestre del 2023 i el tindrem abans de finals d’any, abans que les obres els afectin al 2024”, apunta Xavier Marcé.

Són unes paraules que no acaben de tranquil·litzar el club, que reclama els compromisos per escrit. Sobretot pel que fa al retorn al camp actual un cop acabin les obres de soterrament de les vies, que es calcula que s’allargaran uns sis anys, és a dir, cap al voltant dels 2030. Per al govern de Nou Barris, no n’hi cap dubte, ja que figura a l’acord que, a més, Adif també haurà de sufragar les despeses de reconstruir la instal·lació.