Quan es va obrir el primer Marketplace, l'any 2011, l'entesa entre les entitats i el sector privat era un fet aïllat. FRANCINA ALZINA, presidenta Federació Catalana Voluntariat Social: "Les entitats no sabien com dirigir-se a les empreses per demanar una col•laboració i les empreses tampoc no sabien com tractar les entitats i que demanar dins la responsabilitat social." Gràcies a l'esforç de la Federació Catalana del Voluntariat per posar en contacte els uns i els altres, des d'aleshores s'han aconseguit crear molts vincles entre les associacions i el sector privat: el repte ara és fer-los créixer. Un cas d'èxit d'aquest tipus de tàndem és el de la Fundació Assís amb Ecohortus, que ofereixen formació a persones sense llar perquè puguin trobar feina en el sector dels horts urbans i el compostatge. L'empresa col•labora tant amb el professorat com en la inserció laboral dels usuaris. JESÚS RUIZ, director Centre Acollida Assís: "Portem 3 anys amb aquest curs. El primer any va ser una prova pilot, el segon ens vam adonar que hi havia una oportunitat d'inserció laboral i ens vam començar a posar en contacte amb empreses. Aquest últim any hem tingut 15 alumnes i 18 contractes." El cas de la Fundació La Roda és diferent. Coneguts per organitzar la tamborinada, cada any fan unes 500 activitats culturals o de lleure. Ara aposten per l'aula hospitalària d'arts plàstiques de Can Ruti, i avui són al Marketplace perquè necessiten diners. ANNA CORBELLA, directora Fundació La Roda: "Creiem que és important i apostem per aquest projecte aquí, per poder rebre suport, per poder seguir treballant perquè ara només fem un taller al mes que és poquíssim, si en poguéssim fer un de setmanal seria fantàstic." Durant tot el dia empreses i entitats explicaran els seus projectes i intentaran trobar voluntaris i finançament. Es calcula que a Catalunya un 17% de la població dedica el seu temps a tasques solidàries, una de les taxes més altes d'Europa.

El Born Centre Cultural es converteix durant aquest dilluns en una fira amb 77 estands amb entitats, empreses que mostren els seus projectes socials i 20 centres especials de treball i empreses d’inserció. També hi ha lloc per a les taules de debat, amb cinc participants i un moderador que aborden diversos temes com la responsabilitat social de les empreses, el voluntariat social i l’esportiu, entre d’altres. Al bell mig del recinte s’ha ubicat l’Espai connecta amb un “speakers’ corner” (una zona per parlar en públic) en què les empreses tenen tres minuts per exposar el seu projecte.

La Federació Catalana de Voluntariat Social organitza el Marketplace en el marc de Barcelona Capital Europea Voluntariat 2014. Durant l’any passat l’associació va entrevistar 2.543 voluntaris que es van enviar a entitats que en necessitaven. En total un 17 % de la població catalana, 1.250.000 persones, fa activitats de voluntaris i això situa el país com un dels més actius en aquest àmbit. Per sexes, les dones representen un 59% mentre que els homes el 41%, i en àmbits destaca l’atenció als infants, joves i persones amb malalties que representen un 51% del total.