Escolten amb atenció perquè en aquesta informació s'hi poden jugar el futur. L'espai d'orientació del Saló de l'Ensenyament és un dels més sol•licitats, tant que els despatxos són constantment plens i funcionen per torns. Aquest any Ensenyament vol potenciar l'oferta de formació professional, uns estudis que guanyen terreny per l'índex d'inserció laboral. Un 30% dels tècnics en FP troben feina en acabar els estudis. IRENE RIGAU, consellera d'Ensenyament: "Hem potenciat els estudis d'FP i els espais per a l'emprenedoria." Una de les novetats és que la Universitat Autònoma de Barcelona és el primer centre públic que oferirà estudis de formació professional el curs vinent, en concret, tres cicles de tècnic superior. L'Autònoma també s'adapta a la demanda amb cinc dobles graus de nova creació, entre els quals hi ha el d'economia en anglès, orientat als mercats internacionals. La UPC, per la seva banda, ofereix nous graus, com el de disseny i desenvolupament de videojocs o el de ciències culinàries, uns estudis que ja tenen padrí. JOAN ROCA, xef del Celler de Can Roca: "He vingut a recolzar el Grau de Ciències Gastronòmiques conjunt entre la UB, la UPC, la Fundació Alícia i el CET." El xef explica que va participar en la primera edició del Saló de l'Ensenyament, i aleshores, a ningú no se li passava pel cap crear un grau d'estudis superiors en matèria gastronòmica. I això no és l'únic que ha canviat en els últims 25 anys. "El Saló també ha habilitat aquest any espais on els estudiants poden desconnectar i processar tota la informació a la qual tenen accés. Us ho ha explicat, des de la Fira de Barcelona, Rocío Romero."

El Saló de l’Ensenyament obre portes aquest dimecres, amb tota l’oferta de cursos per a les universitats i la formació professional, i un total de 190 expositors. L’FP guanya en importància en l’edició d’enguany. De fet, l’èxit d’aquests estudis té molt a  veure amb la bona sortida professional que tenen els alumnes que hi opten. Segons l’informe de 2013 d’inserció laboral dels ensenyaments professionals, els estudiants de formació professional estan menys exposats a l’atur.

Els estudis que tenen els índexs d’inserció més alts són les indústries alimentàries, la imatge personal i la instal·lació i el manteniment. A la ciutat, la xifra de joves matriculats en cicles d’FP ha crescut un 27% en els darrers vuit anys. S’ha passat dels 22.106 alumnes el curs 2004-2005 als 30.766 el curs 2012-2013. En canvi, hi ha un descens del 10% dels joves que han estudiat batxillerat durant aquest mateix període.

Estudiar idiomes a l’estranger

El certamen ofereix una àmplia oferta de cursos d’idiomes en què l’estudiant té la possibilitat de viatjar a l’estranger per aprendre una llengua. La majoria d’estudiants opten per països de parla anglesa. L’alemany ocupa el segon lloc entre les preferències, seguit del francès. L’interès pel portuguès (llengua que parlen 250 milions de persones) segueix també creixent, en bona part per la gran demanda d’enginyers de la construcció que hi ha al Brasil. Aprendre xinès i rus desperten igualment molt d’interès.

La medicina, la carrera més demandada

Malgrat el malestar de molts metges residents que viuen els efectes de les retallades, es preveu que els ensenyaments vinculats al sector sanitari siguin de nou els que despertaran més interès entre els visitants.

Els 10 ensenyaments més sol·licitats en primera preferència dels estudiants universitaris durant el curs 2013-14 van ser: medicina (UB), amb 1.763 sol·licituds; psicologia (UB), administració i direcció d’empreses (UB), infermeria (UB), medicina (UAB); medicina (URV); dret (UB); enginyeria en tecnologies industrials (UPC), psicologia (UB) i educació primària (UB). El 60% d’estudiants es van decantar per estudiar cursos universitaris, mentre que el 40% restant va optar per l’FP.

També els dos cursos d’FP de grau mitjà amb més demanda estan vinculats al món sanitari. Per ordre de preferència, els que van despertar més interès van ser: cures auxiliars d’infermeria, emergències sanitàries, cuina i gastronomia, electromecànica de vehicles automòbils i conducció d’activitats fisicoesportives en el medi natural. Pel que fa al grau superior, es va demanar sobretot poder accedir als cursos d’animació d’activitats físiques i esportives, integració social i educació infantil.