La campanya, que porta per títol “Menys cotxes més salut”, pretén conscienciar la població de la necessitat urgent de reduir la contaminació que tenim a la ciutat. Per aconseguir els nivells legals segons la Unió Europea caldria reduir un 30 % el trànsit privat segons va establir el Pla de mobilitat urbana.

Des de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire han afirmat que 3.500 morts prematures anuals a causa de la contaminació a l’àrea metropolitana haurien de ser suficients per fer pensar a les administracions que cal prendre decisions com més aviat millor. “Els nostres carrers s’estan convertint en carreteres”, ha sentenciat Esther Pérez, membre de la plataforma amb problemes respiratoris.

Per això, ha engegat aquesta campanya que pretén recollir signatures per tal d’interpel·lar directament a l’Ajuntament de Barcelona perquè apliqui mesures efectives de reducció del trànsit privat i que ja s’estan aplicant a més de 230 ciutats de tot Europa, amb resultats molt satisfactoris. Tothom qui vulgui firmar ho pot fer a la seva pàgina web, on a més es pot trobar tot tipus d’informació addicional. La campanya també consta d’un anunci que es podrà veure a alguns cinemes i pantalles dels Ferrocarrils de la Generalitat.

Des de la plataforma es creu que hi ha dues polítiques que ajudarien substancialment a millorar la qualitat de l’aire i que es podrien aplicar amb certa facilitat. Entenen que cal dificultar la circulació dels vehicles privats i aplicar un peatge de congestió limitant l’accés als vehicles més contaminats, posant especial èmfasi en els dièsels. Tot això, s’hauria d’aplicar tenint en compte que hi ha excepcions com poden ser les persones amb mobilitat reduïda, els transportistes o col·lectius que es dediquen al servei, com pot ser el taxi o els autobusos.

“Creiem que aquestes mesures de restricció de trànsit s’haurien d’aplicar ja i no el 2020, com està previst”, així de contundent s’ha mostrat Maria García, d’Ecologistes en Acció, una de les 70 associacions que formen part de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire. A partir d’aquest desembre l’Ajuntament té previst aplicar mesures de restriccions sempre que hi hagi episodis de contaminació elevats. “A Barcelona no tenim un problema d’episodis puntuals sinó que la mitjana anual està per sobre el que seria recomanable”, ha recordat García, qui ha defensat que a partir de desembre estarà tot apunt per tal de poder aplicar-ne tot l’any i que no fa falta esperar el 2020, tal com està previst.

Amb aquestes mesures “l’objectiu no és substituir cotxes per nous sinó reduir-los”, ha explicat García, qui s’ha mostrat molt contrària a les polítiques d’ajuda públiques per la renovació de la flota i que el seu entendre només ajuden la indústria automobilística i acaba comportant més contaminació.

Des de la plataforma han recordat que ja saben que les mesures necessàries són poc populars i per això demanen determinació per part dels polítics per fer prevaldre la salut per sobre els interessos privats.