De les platges de Barcelona... al litoral de Mataró. Després del parèntesi de l'any passat, la Festa al Cel es mourà aquest setembre 30 quilòmetres al nord, a la costa del Maresme. La ciutat pren el relleu a Barcelona pels impediments tècnics que hi posava Aena. Habitualment els avions aterren a l'aeroport del Prat des de l'oest, davant les platges de Barcelona. Fer-hi la Festa al Cel obligava a canviar la configuració de les pistes i entrar els avions des de l'est, condició que Aena no veia viable per diversos motius. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "La veritat és que nosaltres havíem decidit: 'no es pot fer'. Hem tingut la sort que Mataró diu: 'escolta'm, estem aquí! Això fa que no es perdi pel país, i tampoc es perd per Barcelona". Els que viuen arran de mar a Mataró, com la Roser, podran gaudir d'un espectacle a primera fila sense necessitat de moure's de casa. ROSER VIVES, veïna de Mataró "Ja que a Barcelona no ho poden fer-ho, Mataró és una ciutat que està molt bé. És gran i es pot fer." Per als que vinguin de fora, la recomanació és anar-hi en tren, a mitja hora de Barcelona. De fet, es preveu tallar al trànsit la Nacional II per deixar l'espai lliure a espectadors i visitants. També s'ha demanat a Adif blindar les vies per evitar situacions de perill. L'Ajuntament diu, però, que la seguretat està garantida. Confia atreure públic tot i que admet que no s'arribarà a les 400.000 persones que ho seguien des de Barcelona. JOAN MORA, alcalde de Mataró "Nosaltres ens fixem uns objectius entre 150 i 200.000 persones. Ara bé, haurem d'estar preparats perquè una cosa com aquesta no se'ns desbordi. I si es desborda tinguem vies de sortida i col·locació de tothom". Barcelona aportarà experiència en l'organització de la festa amb personal tècnic.

L’Ajuntament de Barcelona es va veure obligat a suspendre la Festa al Cel el setembre passat perquè el Ministeri de Foment no va autoritzar un canvi en la configuració de pistes de l’Aeroport de Barcelona-el Prat, uns canvis necessaris per poder fer l’exhibició aèria. Habitualment, els avions aterren al Prat des de l’oest, passant pel litoral de Barcelona. Per celebrar la Festa al Cel, calia canviar la configuració de pistes i fer entrar els avions per l’est. Foment no ho va permetre argumentant que la capacitat operativa de l’aeroport no ho feia viable, així com els problemes de soroll que s’originarien amb el canvi.

Mataró ha pres el relleu a Barcelona amb l’objectiu de promocionar la ciutat i donar continuïtat a una festa amb llarga tradició. “No es perd pel país i tampoc no es perd per Barcelona”, ha valorat l’alcalde, Xavier Trias, que veu Mataró com “la porta nord de Barcelona”. L’Ajuntament de Barcelona aportarà l’experiència en l’organització de la festa amb personal tècnic. “No és un esdeveniment de Mataró o de Barcelona, és una festa de país que pot atraure gent de tot arreu”, ha destacat l’alcalde de Mataró, Joan Mora.

Mora ha assegurat que a la ciutat no li fa “vertigen” organitzar la Festa al Cel, tot i que ha rebaixat expectatives de públic. L’alcalde de Mataró dubta que s’arribi a les 400.000 persones que ho seguien des del litoral de Barcelona, xifra que ha qualificat de “molt ambiciosa”, i ha preferit fixar l’objectiu a la meitat. La capital del Maresme ha demanat a Adif blindar les vies de tren de l’R1 per l’afluència de públic que s’espera. Està previst tallar la carretera N-II perquè faci “d’amfiteatre” de l’exhibició aèria. “La seguretat està garantida”, ha afirmat Mora.