Eixample Respira lamenta la decisió de l’Ajuntament de Barcelona de fer marxa enrere i cancel·lar el projecte dels ecoxamfrans del carrer d’Aragó, promogut per Eixample Respira i les associacions de famílies de les escoles Llorers i Concepció. Apunten que aquesta decisió política “unilateral” arriba quan el projecte ja estava adjudicat i amb data establerta per a l’inici d’obres aquest estiu.

En un comunicat, l’entitat recrimina la decisió de l’actual govern i l’acusa de “menysprear l’esforç fet per moltes persones i les organitzacions veïnals durant més de tres anys“. Destaca que, tot i les retallades i retards en el projecte, es tracta d’una “iniciativa consensuada entre entitats i els diferents departaments tècnics de l’Ajuntament”. Per aquest motiu, consideren que s’envia un “missatge molt negatiu a la ciutadania i que pot contribuir a desincentivar la participació ciutadana”.

A més a més, assenyalen que la cancel·lació del projecte dels ecoxamfrans és un fracàs de l’actual govern del PSC, però també de l’anterior govern de Barcelona en Comú, “que no va ser capaç d’executar els projectes a temps”.

Una iniciativa dels pressupostos participatius

El projecte elaborat en el marc dels pressupostos participatius de Barcelona del 2020 proposava la creació d‘espais nous d’estada en forma d’ecoxamfrans per recuperar espai per a les persones, disposar de més punts de trobada per al veïnat, incrementar la diversitat de funcions de l’espai, augmentar el verd urbà i l’espai jugable. Una proposta que volia donar resposta a “la crisi de salut pública que pateixen els barcelonins i barcelonines“, especialment les “més de 12.000 persones que viuen a l’autopista urbana que és el carrer Aragó”.

L’entitat rebutja els arguments de l’Ajuntament

Un dels motius pels quals l’Ajuntament argumenta haver tirat enrere els ecoxamfrans d’Aragó és la manca d’espai de càrrega i descàrrega o per als contenidors. Des d’Eixample Respira, però, asseguren que al carrer d’Aragó encara s’hi dedica el 60% de l’espai a la circulació i l’estacionament de vehicles privats i, per aquest motiu, consideren que “no hi ha cap criteri raonable”.