Els Mossos d’Esquadra van rebre l’any passat a Catalunya 4.447 denúncies per alertar de la desaparició de persones. Això representa una mitjana de 371 desapareguts al mes, una xifra que representa un increment de l’1 % respecte el 2017. Aquestes dades les fa públiques el cos —que compta amb una unitat especialitzada per investigar aquests casos des de 2010— coincidint amb el Dia Internacional dels Desapareguts, el 9 de març. 

Malgrat aquest alt nombre de denúncies, la policia catalana assegura que el 94 % dels casos es resolen abans d’un mes. D’aquests, el 72 % són persones que tornen voluntàriament o són localitzades durant els primers quatre dies després de la desaparició.

El perfil dels desapareguts

Del total de desaparicions denunciades l’any passat, un 34 % va correspondre a menors d’entre 13 i 17 anys (dels quals el 60 % eren dones) i el 58 % a adults d’entre 18 i 65 anys. A més, els mossos afirmen que un 58 % dels desapareguts viuen amb la família, i que un 52 % pateix algun tipus de malaltia mental.

La importància de denunciar immediatament la desaparició

Malgrat que popularment està estesa la creença (sobretot difosa a través de sèries i films) que cal esperar 24 hores abans de denunciar una desaparició, els mossos insisteixen en la importància, precisament de tot el contrari. Segons el portaveu del cos, Albert Oliva, “la immediatesa de la denúncia és bàsica” ja que permet activar el dispositiu per localitzar la persona desapareguda.

Els Mossos també demanen als familiars de persones desaparegudes que si la localitzen o torna voluntàriament, també ho comuniquin a qualsevol comissaria per donar-la de baixa del registre.

Oficina d’atenció a les famílies de persones desaparegudes

Els Mossos disposen des de 2014 d’una Oficina d’atenció a les persones desaparegudes, que és un punt de referència d’informació i suport. L’oficina disposa d’un telèfon (937137137) i d’un correu electrònic (persones.desaparegudes@gencat.cat)