Cada vegada hi ha més famílies que opten per l’escola pública a Barcelona. Les xifres de preinscripció per fer EI3 el curs 2022-2023 revelen que el 56 % de les sol·licituds han estat per a centres públics, un 1 % més que l’any passat. Es consolida, així, una tendència creixent en els últims anys que, per altra banda, accentua la tensió entre l’oferta i la demanda. Això passa especialment a districtes com Gràcia, l’Eixample o Sant Andreu, on les famílies fa anys que denuncien que falten places públiques. Al conjunt de la ciutat, s’han rebut 10.752 sol·licituds per inscriure’s a EI3 a les escoles (5.977 a la pública i 4.775 a la concertada).

1.290 famílies no entren en primera opció

El volum de peticions per a la pública ha fet que cada cop més famílies no entrin en primera opció: a Barcelona, hi ha 1.290 infants que no podran anar al centre desitjat com a primera opció. Tot i això, el Consorci d’Educació de Barcelona remarca que, en percentatges, el 88,1 % de les famílies aconsegueix l’escola que vol. Les dades també posen de manifest que el 96,2 % han obtingut plaça en alguna de les opcions de la seva llista i, això, suposa que hi ha unes 400 famílies que no han entrat a cap de les opcions demandes i han hagut de participar en l’ampliació de matrícula o rebre una plaça assignada d’ofici.

Set bolets i ràtios més altes

En l’oferta inicial de places, el Consorci ja va preveure quatre bolets per fer front a l’augment de places requerides. Tot i això, el volum de sol·licituds ha obligat a obrir nous grups a tres centres: l’Escola Aldana, l’Escola Sagrada Família i l’Escola el Turó. D’aquesta manera, hi haurà set bolets en escoles de la ciutat. A més, també s’han hagut d’apujar les ràtios en set zones educatives, com Gràcia, l’Eixample o Sant Andreu.

Les famílies critiquen el procés

Des de la Plataforma Proeducació Pública i de Proximitat creuen que el procés de preinscripció escolar ha estat “opac i poc transparent” i denuncien que “ha generat angoixa en les famílies”. La plataforma es queixa també de l’actitud del Consorci d’Educació de Barcelona, que asseguren que no va donar solucions a les seves demandes. Els acusen de no tenir una “voluntat de diàleg real“. De fet, després de dues reunions amb el Consorci, les famílies ja van denunciar “mala planificació de places” en la preinscripció escolar.

20 % d’alumnes amb necessitats educatives específiques

Una altra de les xifres destacades del curs 2022-2023 serà l’alumnat amb necessitats educatives específiques, que representa el 20 % de sol·licituds a P3. La majoria són per vulnerabilitat social i econòmica (1.721), mentre que 418 ho són per retard en el desenvolupament, trastorns o discapacitats. Pel que fa a l’ESO, el percentatge d’alumnat amb necessitats educatives específiques puja fins al 26 %, també per raons econòmiques i socials majoritàriament.

La pública també és l’opció preferida a l’ESO

A primer d’ESO, la preferència per l’educació pública és encara més marcada. El 71 % de les sol·licituds han estat en centres públics (4.884), mentre que a la concertada la demanda ha estat del 29 % (2.033). Les dades, però, no inclouen els alumnes que poden fer la secundària al mateix centre on ja estudien.

Pel que fa a preferències, el 95,02 % han obtingut plaça en alguna de les opcions demanades, el 83,9 % en primera opció. En aquet cas, s’ha hagut d’obrir un grup addicional a l’Institut Teresa Pàmies i s’han augmentat els ràtios a 11 zones educatives.

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a