És la primera vegada que la Copa Amèrica viu una edició prèvia abans que la competició ordinària comenci el calendari oficial. Vilanova i la Geltrú s’ha estrenat en aquest context i ha celebrat les regates preliminars del 15 al 19 de setembre. Per això, la capital del Garraf ha estat el banc de proves per mesurar, a tots els nivells, quins reptes organitzatius tindrà Barcelona l’estiu i la tardor del 2024. Hi haurà reptes en diversos àmbits com el calendari, la mobilitat, la seguretat o les infraestructures, entre d’altres.

Gestionar el calendari

Preparar aquesta competició suposa l’organització prèvia de molta feina que, a mesura que es va materialitzant, ha de preveure una relativa flexibilitat. Principalment per fer front a imprevistos com els que s’han hagut de gestionar a Vilanova i la Geltrú amb la suspensió d’una de les regates per tempesta “per l’aparat elèctric”, explica Aurora Catà, vicepresidenta de l’America’s Cup Barcelona 2024. Catà recorda que “quan hi ha llamps, per seguretat s’han d’enretirar les embarcacions del mar”, que és el que va caldre fer divendres.

Aquesta situació, explica la vicepresidenta de la competició, va ser “un aprenentatge concentrat en una prova de tres dies“. Catà pronostica que, en els dos mesos i mig que durarà la Copa d’Amèrica del 2024, “tindrem situacions en què haurem canviar o cancel·lar” part del programa o de les regates.

Acostar la competició al públic

Una dels objectius que té l’Ajuntament és que la Copa Amèrica “sigui visible i accessible per a tothom”, va recordar l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni. En aquest sentit, Aurora Catà subratlla que “en tot el litoral barceloní hi haurà zones habilitades per veure les regates” des de la sorra de les platges.

Aquest seguiment es podrà fer en detall perquè “hi haurà pantalles gegants per seguir les retransmissions televisives” de la competició. Les retransmissions també s’han posat a prova aquest cap de setmana.

Blindar una ciutat i poder-s’hi moure

Tal i com ja ha passat a Vilanova i la Geltrú, Barcelona s’haurà de blindar l’any vinent per garantir el desenvolupament de la tercera competició més rellevant del món —superada, només, pels Jocs Olímpics i la Copa del Món de futbol. Així, a Vilanova s’han hagut de restringir aquest cap de setmana els accessos a la façana marítima i habilitar zones d’aparcament dissuasives a altres zones de la ciutat i connectar-les amb busos llançadora. Una gestió que, tractant-se de la mobilitat urbana, ha gestionat la Policia Local de Vilanova i la Geltrú —a Barcelona li correspondrà a la Guàrdia Urbana.

Aquest cos policial s’ha hagut de coordinar amb altres dos que, com qui diu, han desembarcat a Vilanova per terra, mar i aire: els Mossos d’Esquadra i la Guàrdia Civil.

Els Mossos d’Esquadra han desplegat 500 agents, en coordinació amb la Guàrdia Civil

Coordinació policial a tres bandes

Aquest cap de setmana, a la capital del Garraf, la policia de la Generalitat hi ha mobilitzat més de 500 agents, entre els quals destaquen les unitats canina, de drons i la subaquàtica. En aquest sentit, ha estat “una prova de foc” per la Unitat Marítima dels Mossos d’Esquadra, segons explica a l’ACN Jordi Boix, cap de la secció de l’Àrea sud.

Boix recorda que aquesta unitat va iniciar les operacions el 2021 i busca aconseguir “més recursos i efectius per a poc a poc agafar més musculatura” al mar. Aquest cap de setmana, els Mossos han treballat braç a braç amb el cos que, tradicionalment, ha tingut competències al mar: la Guàrdia Civil.