segrest virtual què fer
Foto: Synatix

Els Mossos d’Esquadra alerten a la ciutadania sobre com cal actuar en cas de rebre una trucada en què et diuen que han segrestat un familiar. El segrest virtual és un tipus d’estafa que, tot i tenir una incidència baixa, es produeix de forma recurrent i, en algunes èpoques, fins i tot hi ha un repunt de casos.

Davant d’això, la policia dona un seguit de pautes sobre quins passos cal seguir. Entre les principals recomanacions en destaquen dues: no donar dades personals i no fer cap pagament encara que la situació pugui resultar angoixant. També demanen que, en cas de ser víctima d’un segrest virtual, la persona es posi en contacte amb els Mossos d’Esquadra.

Com podem identificar un segrest virtual?

Els Mossos donen tres indicadors que ens poden ajudar a saber si és un cas de segrest virtual. El primer és que els autors demanen per un pagament de forma immediata. També si proposen fer aquest pagament a través d’empreses d’enviament de diners com Western Union o MoneyGram. Un altre indicador és si els autors de la trucada es conformen amb un import molt més petit del que ens havien exigit a l’inici.

Quins passos seguir si rebem una trucada d’un segrest virtual?

Si pensem que estem rebent una trucada que simula un segrest, els Mossos donen uns sèrie de pautes sobre com actuar a patir d’aquell moment. Els passos que es poden seguir són els següents:

  • Mirar quin número truca abans de despenjar. Principalment truquen al telèfon fix de casa.
  • Mantenir la calma i no donar informació, encara que es pugui sentir un possible familiar plorant o cridant. Per exemple, no donar informació del nom del familiar que penseu que han pogut segrestar.
  • Deixar que els delinqüents parlin. Després d’un moment inicial de molta agressivitat verbal per bloquejar la víctima de l’estafa, acostumen a dirigir-la perquè faci un pagament de diners. Inicialment, en demanen una quantitat alta, d’uns 10.000 euros, però estan disposats a rebaixar-la i agafar qualsevol import.
  • Evitar donar el número de telèfon mòbil. Un cop han convençut la víctima per fer el pagament, demanen el número de telèfon mòbil per mantenir la línia ocupada i que no es puguin fer comprovacions per saber si realment el familiar es troba segrestat o no.
  • Trucar al 112 amb el telèfon que es tingui lliure. Els Mossos disposen d’un pla d’actuació en aquests casos i poden enviar efectius per localitzar el familiar suposadament segrestat i confirmar que està bé.
  • No fer cap pagament, ni enviar diners sense l’assessorament policial.
  • Intentar enregistrar la trucada perquè la policia pugui localitzar als autors i imputar-los els fets que es puguin acreditar.
  • Anotar informació que pugui ser d’interès per la policia, com les dades del destinatari on demanen enviar els diners. En la fase final, un cop la víctima ha aconseguit els diners, la fan anar a un locutori per enviar-los a un destinatari.
  • Denunciar el cas o informar-ne la policia per poder identificar els autors o localitzar-los.
  • Fer-ne difusió a veïns o persones de l’entorn per evitar més víctimes.