La desaparició del mural del tauró capitalista de Blu, al Carmel, ha aixecat polseguera. El dibuix emblemàtic ha estat esborrat aquest dilluns. Des de l’Ajuntament de Barcelona expliquen que s’ha hagut de fer un reforç estructural en aquest mur per motius de seguretat i, a causa d’aquestes obres, s’ha hagut d’esborrar el mural. També asseguren que es va avisar a les entitats del Carmel i que es farà un procés participatiu per fer un altre grafit en què es convidarà l’autor del mural per si vol participar en les propostes que es plantegin.
La regidora del districte d’Horta-Guinardó, Rosa Alarcón, ha defensat l’actuació perquè era necessària per motius de seguretat. En una piulada també ha subratllat que es farà un altre mural en col·laboració amb els veïns del barri.
L’AV Carmel critica la desaparició d’una icona del barri
Des de l’Associació de Veïns del Carmel confirmen que se’ls va informar dels treballs al mur, però neguen que se’ls detallés que això comportaria la desaparició del tauró capitalista. La secretaria de l’entitat, Aida Cerezales, assegura que van rebre una trucada i el missatge va ser “farem uns arranjaments per seguretat”.
Per això, critiquen que s’hagi fet desaparèixer una imatge icònica del barri de manera unilateral: “No ens ho han consultat ni s’ha fet cap taula per debatre-ho”.
Les associacions d’art urbà ho critiquen
Les entitats d’art urbà com l’associació cultural Difusor, que nega haver estat informada d’aquests treballs, lamenten, en una piulada, la decisió d’esborrar l’obra, de l’artista Blu, i es pregunten a qui s’ha consultat per prendre-la. En aquest sentit, mencionen el festival Influencer, que va organitzar l’obra artística i l’Espai Jove Boca Nord que també hi va col·laborar estretament.
Des de Difusor asseguren que fa anys que treballen per fer entendre que “el que passa a les parets té valor” i acaben la piulada amb un “quin desastre d’administració”.
De la seva banda, fonts de l’Espai Jove Boca Nord opinen que hi hagut un problema de comunicació i que “es podria haver fet millor”.
“El problema no és que s’hagi esborrat, sinó com s’ha esborrat”
El productor de l’obra en qüestió, Beni, assegura que “el problema no és que s’hagi esborrat, sinó com s’ha esborrat”. D’una banda, reconeix que després de gairebé 12 anys al carrer la pintura s’havia malmès i que, de fet, quan l’artista Blu va fer la creació ja hi havia el compromís d’esborrar-lo “a posteriori” —fet que no es va produir—. De l’altra banda, recorda que l’art de carrer és una reivindicació de l’espai públic i que és la ciutadania qui ha de decidir-ne sobre els usos i les obres d’art al carrer.
Per tot plegat considera que la decisió s’hauria d’haver pres amb consens veïnal.