L’Ajuntament amplia de 10 a 12 els patis escolars que reformarà aquest 2021 per fer-los més verds, amb un joc més divers i també més inclusius. Aquest pla de patis s’amplia i inclou la participació dels alumnes (de cinc a 12 anys) i del claustre, que ja estan treballant les propostes per naturalitzar els espais i fer-los més coeducatius. La iniciativa també vol diversificar-ne els usos perquè es converteixin en equipaments oberts per a la ciutadania fora de l’horari escolar.
És un projecte participatiu preparat per l’Institut Infància i Adolèscència, que servirà de model a partir d’ara per al redisseny dels espais escolars, establint els procediments, terminis i mecanismes per renovar-los amb aquests criteris.
S’amplia el pressupost fins als 1,9 M
Les escoles ja estan en plena pluja d’idees amb els alumnes per tenir tancada una proposta a l’abril, quan es tancaran els projectes de reforma ja amb el vistiplau dels equips d’arquitectes.
Està previst que les obres es facin durant l’estiu. El pressupost municipal per refer els 12 patis aquest curs s’ha ampliat fins als 1,9 milions d’euros. Els dos centres que se sumen al projecte són l’Escola Tàber, de Sarrià – Sant Gervasi, i l’Escola Milà i Fontanals, de Ciutat Vella. En aquesta línia, el govern Colau vol reformar cada any els patis d’una desena d’escoles.
En el cas de l’Escola Palma de Mallorca, al barri de Porta (Nou Barris), les diferents classes ja estan en ple procés de pluja d’idees. Com explica la seva directora, Cristina de la Serna, es vol transformar el pati per donar-hi “més possibilitat de joc, més variació, i naturalitzar-ho amb més plantes”. I destaca sobretot la necessitat de crear ombres i fer un espai on frenar la calor a l’estiu.
Joc més diversificat i enriquit
Els alumnes d’infantil demanen sobretot “més espais per jugar i on escalar, així com gronxadors”, mentre que els més grans insisteixen a crear “alternatives al futbol i espais més relaxats on poder descansar, llegir o xerrar al pati”.
Aquest pla de patis no parteix de zero i recull el testimoni de tota la feina feta per la Xarxa d’Escoles + Sostenibles municipal i, més directament, per les Escoles refugi climàtic, que durant el curs 2019-2020 ja s’han transformat per ser més sostenibles. També s’emmarca dins el pla Barcelona ciutat de joc.
Patis més igualitaris
La iniciativa també comparteix principis amb les reformes fetes amb perspectiva de gènere per aconseguir patis més coeducatius, com a les escoles Drassanes i Baró de Viver. Una de les claus és reduir l’impacte del futbol al pati i ampliar les activitats.
En aquest procés hi participa l’Institut Infància i Adolescència. Com explica la seva coordinadora de projectes, Emma Cortés, és una transformació escolar que “no és només física sinó que servirà per plantejar com vol ser l’escola i amb els nous usos del pati obrir noves possibilitats pedagògiques”. Destaca també la importància de la implicació dels nens com a agents actius del procés, que servirà com a base per redefinir els patis escolars a partir d’ara.