Proves de competència bàsiques pels alumnes de sisè de primària

Des d’aquest dimarts i durant tres dies, 2.270 centres d’educació primària de Catalunya examinen els estudiants de sisè de primària per conèixer-ne el grau d’assoliment de les competències bàsiques. Segons el Departament d’Educació, aquestes proves tenen un doble objectiu. D’una banda, aporten informació sobre la qualitat de l’ensenyament del centre escolar i, per extensió, del sistema educatiu català; i, de l’altra, permeten a les famílies conèixer les capacitats dels seus fills per afrontar el seu pas a l’educació secundària.

Una prova no exempta de polèmica

La Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya, la FaPaC, i el sindicat majoritari de l’educació, USTEC-STEs (IAC), no comparteixen la mateixa opinió sobre aquests exàmens. Ramon Font, portaveu nacional d’USTEC, considera que les proves de competències obliguen les escoles a dedicar temps a practicar per a uns exàmens ja establerts i, en conseqüència, deixar alguns continguts importants en segon terme. D’aquesta manera, Font ha expressat que les proves segueixen “un model autoescola en què no estudies per aprendre a conduir sinó per treure’t el carnet”.

En la mateixa línia, la FaPaC rebutja aquests tests perquè “són un instrument per consolidar una educació basada en la competició i que obre la porta a la seva privatització a través de rànquings entre escoles”. De fet, el portaveu del sindicat d’educació també posa l’accent en la discriminació dels centres i explica que són “avaluacions externes estandarditzades que només han servit per fer rànquings de centres que accentuen la segregació escolar“.

Com l’any passat, la FaPaC ha dit que dona suport a les famílies que decideixen que els seus fills no facin les proves. La federació que agrupa les famílies dels estudiants també recorda que les proves no són obligatòries.

Català, anglès i francès per començar

Més de 82.000 alumnes posen a prova els seus coneixements en cinc àrees diferents. Aquest dimarts ha estat el torn de les habilitats lingüístiques. S’han realitzat els exàmens de llengua catalana i llengua estrangera (la majoria d’alumnes s’examinen d’anglès i la resta, pocs, de francès).

Els dies que dura la prova de competències bàsiques els nois i noies també hauran de demostrar el seu domini en les assignatures de medi natural, matemàtiques, llengua castellana i aranès, a la Vall d’Aran.