"Aquí va ser un canvi històric. El barri, amb l'arribada del metro, va ser una transformació... jo diria la més important." Van ser necessaris més de 20 anys de reivindicacions veïnals. Però finalment, el setembre de l'any 97, el barri de Sant Martí de Provençals va connectar-se a la xarxa de metro amb l'arribada de la Línia 2. La unitat dels veïns va ser clau per aconseguir la nova infraestructura. MANEL MARTÍNEZ, president de l'AV Sant Martí de Provençals "Aquí, la vida associativa era molt escassa, per tant, vam aprofitar aquesta sensibilitat que hi havia sobre el transport i llavors va ser quan vam començar la campanya que va donar tot el que ja sabem ara." L'arribada del metro també va comportar la remodelació de la rambla de Guipúscoa, la primera en sentit horitzontal. A més, la construcció d'aquest passeig va aconseguir unir les dues parts de Sant Martí que fins aleshores estaven dividides per un gran terreny sense urbanitzar. En tot aquest temps la rambla ha contribuït a dinamitzar la vida al barri i els veïns en fan un bon balanç. MARIÀ LACOMA "Ens ha donat molta vida i una seguretat extraordinària, la prova és que el cotxe està vivint aquí i no l'agafem mai." JORDI JULIÀ "Quan es va inaugurar vam estar contentíssims perquè ens uneix amb tota Barcelona. La Línia 2 s'uneix amb l'una i l'altra i va molt bé." Tant l'arribada del metro com la remodelació d'aquest passeig ja formen part de la història del barri. Ja fa 15 anys que els veïns de Sant Martí de Provençals han deixat d'estar a la perifèria per sentir-se part de la ciutat.

L’arribada de l’L2 a Sant Martí de Provençals el 20 de setembre de 1997 va posar punt final a la incomunicació que patia el barri. La xarxa de bus que hi arribava era insuficient i no tenia prou capacitat per absorbir tota la demanda. Els veïns només tenien l’opció de traslladar-se cap a la resta de la ciutat mitjançant aquesta precària xarxa de bus o bé amb transport privat. La construcció d’aquesta infraestructura, per tant, va ser molt ben rebuda per part dels veïns, que ja feia més de 20 anys que la reclamaven.

El nou mitjà de transport també va suposar la remodelació de la rambla de Guipúscoa, la primera en sentit horitzontal. La construcció d’aquest passeig va aconseguir unir les dues parts de Sant Martí que fins aleshores estaven dividides per un gran terreny sense urbanitzar.

Exposició commemorativa

Aquest dimarts a la tarda s’ha celebrat un acte commemoratiu al vestíbul de la parada de Sant Martí de l’L2 per celebrar el 15è aniversari de l’arribada de la línia al barri. A més, també s’ha inaugurat una petita exposició que recorda el que va suposar per als veïns de Sant Martí de Provençals aquesta nova infraestructura. A l’acte hi han assistit l’exalcalde de Barcelona Pasqual Maragall, l’alcalde actual, Xavier Trias, i també el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder.

Un acte també marcat per la protesta d’una cinquantena de treballadors del metro. Han aprofitat per queixar-se contra les mesures que vol aplicar TMB i que els suposa l’eliminació de la paga extra de Nadal.