Els aparcaments que Saba i BAMSA tenen a tocar de la via Laietana han guanyat un pols a l’Ajuntament de Barcelona. El consistori ha acceptat parcialment la petició de les dues empreses perquè els usuaris dels pàrquings puguin pujar pel carril bus fins a Urquinaona quan les obres de remodelació de la via estiguin acabades. El carril estava restringit a transport públic i veïns, però ara l’Ajuntament accepta que hi passin també usuaris dels pàrquings.

La Comissió d’Urbanisme d’aquest dimarts ha estimat de forma parcial el recurs potestatiu que Saba i BAMSA van presentar contra l’avantprojecte de reforma de la via Laietana. En l’escrit, consultat per betevé, s’admet que els usuaris dels aparcaments puguin pujar pel carril bus cap a Urquinaona “sempre que el seguiment d’aquesta mesura extraordinària confirmi que l’impacte en el transport públic és assumible”.

Quan hi ha propostes raonables, aquest govern les incorpora. Hi havia un neguit i calia comprometre’s que això seria d’aquesta forma i així ho hem fet
Janet Sanz, tinenta d’alcalde d’Urbanisme
Via laietana
A l’esquerra, el carril bus de pujada per on podran passar els usuaris dels pàrquings de la Catedral i Francesc Cambó

No caldrà fer canvis al projecte

La resolució del recurs també recull que aquest canvi no suposarà modificar el projecte de la via Laietana i que només caldrà incorporar indicacions específiques als senyals de trànsit i una programació semafòrica. Els aparcaments són el que Saba té a l’avinguda de la Catedral i el de BAMSA a l’avinguda de Francesc Cambó (on hi ha el Mercat de Santa Caterina).

En les al·legacions al projecte de la via Laietana, les dues empreses van defensar permetre tant la pujada com la baixada de vehicles. El consistori, però, els va respondre que el trànsit de pujada seria limitat i que l’accés i sortida dels aparcaments es faria exclusivament de baixada com a criteri general. Tot i això, les empreses van recordar que l’Ajuntament els havia assegurat que l’accés als pàrquings estaria garantit en els dos sentits i, per això, van optar pel recurs.

Voreres més amples i menys trànsit

Les obres de remodelació de la via Laietana, que van començar al març, es dividiran en dues fases. En la primera s’abordarà el tram entre Urquinaona i Antoni Maura, que s’allargarà fins al maig del 2023. Tot seguit, s’afrontarà la segona fase (fins a Correus), que durarà un any més. El pressupost global de les obres és de 32,9 M €. El projecte preveu voreres de quatre metres i places noves en algunes cruïlles.

De baixada, hi haurà un carril bus compartit amb bicicletes i un altre per al trànsit privat. De pujada, es preveu un carril bici segregat a tocar de la vorera, i un altre per a busos, taxis i veïns per on, amb l’acceptació parcial del recurs, hi podran passar també els usuaris dels pàrquings.