La reforma de la via Laietana ja té projecte i calendari d’obres. La Comissió d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat aquesta tarda com quedarà aquest carrer, que es transformarà en dues fases. El primer tram d’obres serà entre la plaça d’Urquinaona i la d’Antoni Maura. El març del 2022 començaran els treballs per renovar els serveis del subsol, amb la previsió que al juny puguin començar les obres de reforma.

La primera fase s’allargarà uns 11 mesos i l’Ajuntament hi invertirà 16,8 M €. Fins que no acabi el primer tram no començarà el segon, entre la plaça d’Antoni Maura i Correus, amb una inversió de 16,1 M € més. En conjunt, la reforma de la via Laietana té un pressupost de 32,9 M €. L’Ajuntament té previst un dispositiu de comunicació per informar veïns i comerciants de l’evolució dels treballs.

De pujada hi haurà un carril bici i un de bus; i de baixada, un carril de trànsit privat i un de bus compartit amb bicis

Sense trànsit privat de pujada

El projecte aprovat recull els criteris que es van anunciar al juliol. La reforma preveu ampliar les voreres fins als 4,05 metres en tota la via Laietana (ara té trams d’entre 2,6 i 3,5 m) per fer-la més amable per als vianants. També es prioritzen el transport públic i el pas segur de les bicicletes i es redueix el trànsit privat a un sol carril de baixada.

En concret, de pujada, la nova via Laietana tindrà un carril bici segregat al costat de la vorera i un altre per a bus i taxi que també podran fer servir els veïns del carrer. Per tant, no hi haurà trànsit privat fins a Urquinaona com fins ara i caldrà desviar-se pel passeig de Picasso i de Lluís Companys. De baixada, hi haurà un carril per al trànsit privat a 30 km/h i un carril bus compartit amb les bicicletes al costat de la vorera.

Places noves i passos de vianants més grans

Amb la pacificació del carrer de Jonqueres es guanyarà una plaça a la confluència amb la via Laietana

La reforma de la via Laietana inclou també la pacificació del carrer de Jonqueres, que canviarà de sentit i serà de baixada per connectar amb Ortigosa. Amb l’ampliació de voreres es crearan places als encreuaments dels eixos principals. N’hi haurà una de nova a la confluència de la via Laietana amb Jonqueres. També n’hi haurà una altra a la plaça d’Antoni Maura, on desapareixerà la rotonda actual i es millorarà la connexió a peu entre la Catedral i el Mercat de Santa Caterina.

També es renovaran la plaça de l’Àngel i la d’Antonio López. Aquesta última es transformarà en dues: la plaça d’Idrissa Diallo i la de Correus, que estaran connectades amb un pas de vianants més ample i al centre. Els altres passos de vianants també s’ampliaran i es reubicaran per facilitar la connexió a peu entre un costat i l’altre. L’actuació preveu pacificar els carrers de la Fusteria, Àngel Baixeras i Consolat de Mar.

Recreació virtual de com serà la futura plaça d’Idrissa Diallo (ara Antonio López), amb un pas de vianants més ample

Les parades de bus es faran coincidir amb les places i es garantiran espais per als autocars discrecionals. L’Ajuntament també preveu guardar espai per a parades de taxis, que passaran de quatre a vuit places (al carrer de Joaquim Pou i darrere de Correus). Per a la càrrega i descàrrega es reservaran 54 places (ara n’hi ha 25), i l‘accés al Mercat de Santa Caterina i als hotels de la zona quedarà garantit.

L’oposició tem un impacte en la mobilitat

El projecte s’ha aprovat amb els vots a favor del govern municipal (BComú i PSC) i Esquerra, mentre que la resta de l’oposició hi ha votat en contra. La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ha dit que la reforma és “una oportunitat per a Ciutat Vella i Barcelona”. Des d’ERC, Jordi Coronas ha dit que el projecte és positiu però espera que la secció que tindrà la via Laietana permeti pacificar-la encara més en el futur.

Francina Vila (Junts) ha criticat que no s’hagi estudiat l’impacte que tindrà treure cotxes d’aquesta artèria en altres vies de l’entorn, com també ha apuntat Óscar Benítez (BCN Canvi). Des de Cs, Celestino Corbacho ha denunciat un “estrangolament” del carrer i el popular Óscar Ramírez ha carregat contra “l’obsessió ideològica de perseguir el vehicle privat.