Ja hi ha data per a l’esperada reforma de la Rambla. L’Ajuntament de Barcelona preveu començar les obres durant el 2022, tot i que no ha concretat quin mes. La transformació s’ha dividit en cinc trams i arrencarà per la part més propera al monument de Colom, on es guanyarà una plaça a tocar de les Drassanes. La Comissió d’Urbanisme ha aprovat definitivament i per unanimitat el projecte executiu de reforma, amb una inversió de 44,5 M €.

Que la reforma de la Rambla sembla que va de debò es constata en el fet que, per primera vegada, hi haurà una partida per a les obres al pressupost del 2022, tot i que tampoc no s’ha concretat quant costarà el primer tram. Per denunciar l’endarreriment, els Amics de la Rambla van col·locar un marcador que assenyala els dies de retard que ja ha superat els 2.000 dies. La nova Rambla es basa en el projecte de l’equip Km-ZERO, del 2018.

Una nova porta al mar

Recreació virtual del tram més proper a Colom, amb la nova zona d’estada a les Drassanes (a la dreta)

Els primers canvis es veuran al tram entre Colom i Santa Madrona (per sota de l’Arts Santa Mònica), amb una altra urbanització que vol obrir la Rambla al mar amb una zona d’estada a les Drassanes. De fet, l’actuació preveu modificar el traçat de l’avinguda de les Drassanes, que passarà més a prop del Museu Marítim. Això alliberarà un espai pacificat davant de Comandància Naval amb arbres i vegetació per desembocar al monument de Colom.

Paviment renovat i més espai per caminar

La nova Rambla tindrà les voreres més amples i el passeig central també guanyarà espai. La calçada es redueix amb un sol carril de circulació per sentit, que estarà limitat a veïns, bicicletes, busos i taxis, mercaderies, serveis i l’accés als aparcaments. És el mateix que ja passa amb el carril de pujada i, per tant, amb la reforma la Rambla deixarà de ser també una via de pas de baixada. A més, per seguretat, hi haurà pilones als extrems i als passos de vianants.

Vista aèria de com quedarà la cruïlla de la Rambla amb els carrers del Carme i de la Portaferrissa, on hi haurà plataforma única

La transformació dirà adeu al paviment característic de la Rambla de rajoles ondulades que es canviaran per peces de diferents formats de pedra natural (granit i pòrfir) de color marronós. A més, serà el mateix tant a les voreres com a la calçada. També es canviaran les faroles per unes de disseny més simple i es crearan zones d’estada sota els arbres en diversos punts del passeig amb bancs i cadires.

Tres espais singulars

El projecte dibuixa tres “espais majors” en cruïlles singulars de la Rambla. N’hi haurà un a l’encreuament amb el carrer del Carme i el de Portaferrissa (davant del Palau Moja), un altre al pla de la Boqueria i un altre davant del Teatre Principal. Els espais seran de plataforma única (sense diferència de nivell entre la vorera i la calçada) per afavorir la mobilitat a peu entre banda i banda de la Rambla.

reforma Rambla Liceu
Recreació virtual de com quedarà el pla de la Boqueria, davant del Liceu, un dels tres espais singulars que preveu el projecte

Reubicació de quioscos i floristes

Amb la remodelació, es reubicaran els quioscos de premsa perquè no quedin enfrontats un davant de l’altre. Amb el mateix objectiu es mouran de lloc les parades de flors, que quedaran sota els arbres en el tram rambla de les Flors – Sant Josep. El regidor de Ciutat Vella, Jordi Rabassa, ha assegurat que la Rambla seguirà tenint quioscos i floristes i s’ha mostrat confiat que també durant el 2022 es retiraran les antigues ocelleries per alliberar espai per al passeig.

L’oposició demana escurçar terminis

Com a fet destacable, tots els grups de l’oposició han donat suport al projecte de reforma de la Rambla. Tot i això, han recriminat al govern municipal el retard en l’inici de les obres i han reclamat que les cinc fases en què s’ha dividit la transformació s’escurcin perquè no es demori la reforma. Segons alguns grups, si es compleixen els terminis previstos caldrà esperar ben bé vuit anys per veure tota la Rambla renovada.