vies tuneladora l9

(ACN/Redacció) El projecte de pressupostos del govern de la Generalitat, pactat amb el PSC, preveu que la partida d’inversió més gran es destinarà a l’ampliació i millora de la xarxa ferroviària, amb un total de 391 milions d’euros previstos —fins i tot per davant del pressupost destinat a la Salut. La meitat està previst destinar-la a les obres de l’L9, amb un pressupost projectat de 194 M €.

En total, els pressupostos de la Generalitat arriben aquest 2024 fins als 43.673 M €. Dels quatre eixos prioritaris fixats pel govern català, un és el del clima i l’equilibri territorial, on figura una partida prevista de 2.627 milions de pressupost per al transport públic. D’aquesta se’n despengen una despesa de 578 M € per finançar el sistema de transport públic, 347 M € més per millorar i ampliar la xarxa de metro i de Ferrocarrils de la Generalitat, i 7 M € per estendre la T-Mobilitat, incloent-hi la T-Jove fins als 30 anys i la T-16 gratuïta.

Més de 1.600 milions d’euros a l’ATM

Per polítiques sectorials, la d’infraestructures i mobilitat puja fins als 3.245 milions, dels quals 1.636 se’n van a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). De fet, l’empresa pública catalana de ferrocarrils, FGC, disposarà enguany d’un pressupost global de 392,9 milions d’euros per a la gestió del servei. 

Les obres de l’L9 avancen al tram central

Aquest mes de gener les obres de l’L9 han entrat en una nova fase, amb la construcció dels murs de la futura estació de Mandri. Han estat uns treballs que han obligat a tallar el carrer en tots dos sentits entre el passeig de la Bonanova i el carrer de Bigai, i que s’allargaran fins al segon trimestre del 2025. Aquest tram central està previst que entri en funcionament a partir de l’any 2028.