L’Ajuntament de Barcelona ha aprovat aquest dimecres de forma definitiva els projectes executius per continuar la reforma de l’avinguda Meridiana i la via Laietana. En els dos casos, l’inici d’obres es deixa per al proper mandat i el govern que surti de les eleccions municipals del 2023 es trobarà els dos projectes a punt per poder treure les obres a concurs i adjudicar-les.
En una comissió de plenari, l’última del mandat, l’executiu de BComú i PSC ha aprovat el projecte de la Meridiana amb l’abstenció d’ERC, Junts, Cs, Valents i el vot en contra del PP. En el cas de la via Laietana, Esquerra hi ha votat a favor, mentre que la resta de grups hi ha votat en contra.
Via Laietana: passos de vianants més amples
En el cas de la via Laietana, el projecte aprovat és per al tram entre la plaça d’Antoni Maura i el passeig de Colom, amb una inversió prevista de 12,5 M €. Com ja s’està fent en la part que està en obres (entre Urquinaona i Antoni Maura), s’ampliaran les voreres i es reduiran els carrils de circulació per al trànsit privat amb només un de baixada. Hi haurà un carril bus de pujada i baixada i un per a bicicletes segregat de pujada.
En aquesta segona fase es preveuen dos espais singulars. Un és la plaça de l’Àngel, que quedarà tota al mateix nivell amb més arbrat i il·luminació. El segon espai és la connexió entre les places d’Idrissa Diallo i la de Correus, que quedaran unides amb un pas de vianants més ample. Totes les places s’urbanitzaran amb pedra natural. Els treballs també inclouen la pacificació dels carrers del Consolat de Mar, Fusteria i Àngel Baixeras.
Meridiana: reforma fins a Fabra i Puig
El projecte aprovat de la Meridiana se centra en el tram entre el carrer de Felip II i el passeig de Fabra i Puig. En l’actualitat, està en obres la part entre Las Navas de Tolosa i Felip II. El nou tram segueix el mateix patró de la part ja reformada, amb dos carrils per al trànsit privat i un per a autobusos, amb un carril bici al centre envoltat de vegetació i voreres més amples. El pressupost d’aquest tram és de 25 M €.
A l’altura de la Sagrera, el projecte preveu un doble carril bus per donar cabuda a les línies interurbanes que, a banda de les urbanes, tenen parada en aquest punt. Això va generar malestar veïnal i, per això, l’Ajuntament treballa amb la Generalitat per reduir el nombre de línies que tenen inici i final a la Sagrera.
Una de les particularitats d’aquest tram és la rambla central que es crearà entre els carrers del Cardenal Tedeschini, Pegàs, Antilles i Olesa. Serà un espai molt similar al que s’està construint entre Espronceda i Biscaia al tram que està en obres. La rambla dividirà el carril bici, que passarà a banda i banda. L’actuació preveu millorar els Jardins de Pilar López de Ayala amb jocs infantils accessibles.