El cas de l’exdirectiu va fer el desembre passat es notifiqués a la propietària del pis una ordre de cessament i l’obertura d’un expedient sancionador. La dona va al·legar que tenia el pis llogat a la mateixa persona des del 2013 i en va aportar la documentació. Va assegurar que en cap cas ella havia convertit l’immoble en un apartament turístic. El consistori ha intentat notificar l’expedient sancionador a l’exdirectiu d’Airbnb però ha tingut problemes per localitzar-lo perquè viu a l’estranger. L’home va demanar rescindir el contracte de lloguer el mateix desembre de 2016 “perquè ja no vivia a Espanya”.

Una altra multa més

La tinenta d’alcalde ha afegit que el govern “sospita que Airbnb dona cobertura a possibles xarxes” que es dediquen a rellogar pisos de manera il·legal, “perquè ho fan sense cap mena de filtre”. “És una estafa a la ciutat”, ha sentenciat. Per això ara es formalitzarà el tancament de l’expedient del 2016 de la sanció de 600.000 euros a Airbnb, i la plataforma té un mes per recórrer-hi en contra. De fet, les dues anteriors multes de 30.000 euros estan al Jutjat Contenciós Administratiu. Tot i això, Sanz explica que es reuniran amb la companyia, i “si no hi ha una mostra de canvi d’actitud de complir amb la llei” li obriran un nou expedient.

316 pisos de relloguer turístic

L’Ajuntament calcula que dels 3.000 expedients sancionadors oberts per pisos turístics il·legals, entre un 10 i un 15 %, uns 316 pisos, són casos d’activitat il·legal en un relloguer. En total, 2.200 han estat ordres de cessament d’activitat i hi ha hagut 127 precintaments de pisos (l’any passat en van ser 30). A més, asseguren que des del cas de la setmana passada, han detectat tres o quatre propietaris més afectats per la mateixa persona que rellogava pisos de manera irregular. Ara volen parlar amb la Generalitat per si, en el cas de reincidència, es podrà augmentar el màxim de les sancions, ara de 600.000 euros.

El regidor de Turisme, Agustí Colom, assegura que amb les altres plataformes s’ha aconseguit “reduir de forma dràstica” la publicitat de pisos il·legals. Janet Sanz ha lamentat que el cas del directiu d’Airbnb “demostra que aquesta plataforma ha traspassat tot els límits possibles. Hi ha qui pensa que està per sobre d’aquesta legislació i pot fer el que li dona la gana”. Ha conclòs que “tota aquesta feina demostra que hi ha una realitat diferent d’aquella realitat idíl·lica que plataformes com Airbnb ens volen fer creure”.

La resposta d’Airbnb

En un comunicat, Airbnb ha dit que se senten “profundament decebuts per l’amenaça de la multa” i han anunciat que hi recorreran. A més, acusen l’Ajuntament de fer “declaracions falses” i recorden que la persona que va rellogar el pis del Gòtic ja no treballa per a ells i que, per tant, “és un assumpte privat seu”. La plataforma reitera que vol ser “un bon aliat” de Barcelona i lamenten que el consistori hagi escollit el conflicte en comptes de l’acord.