Les quatre sancions noves contra Endesa i Gas Natural se sumen a les cinc multes que ja va rebre Endesa l’any passat. En total, nou sancions per haver tallat el subministrament de llum i de gas a famílies vulnerables sense haver-ho notificat als serveis socials; cadascuna de les sancions ascendeix fins als 30.000 €.

En aquest sentit, la tinenta d’alcalde de Drets Socials, Laia Ortiz, ha carregat durament contra les empreses energètiques. Les ha acusat d’obtenir beneficis gràcies “a una legislació que està feta a la seva mida” i, per això, ha assegurat que el govern municipal està treballant per “reequilibrar el poder en el sector energètic” i donar suport a les famílies en situació de vulnerabilitat.

Però això no és tot, perquè Ortiz ha explicat que el consistori ha detectat altres males praxis d’Endesa, Gas Natural i Iberdrola. Segons la tinenta d’alcalde, les tres empreses han enviat cartes a diversos abonats per reclamar-los deutes pendents, però sense explicar-los els seus drets com a consumidors (tal com marca la llei 24/2015). Per això, el consistori ha enviat requeriments a les empreses perquè rectifiquin; si no, els imposarà noves sancions.

Els PAE eviten 8.152 talls d’aigua, llum i gas

Més enllà de les sancions, aquest dijous Laia Ortiz ha fet balanç de la feina feta pels Punts d’Assessorament Energètic els cinc primers mesos de 2018: entre gener i maig, els PAE han atès 17.600 persones i han evitat 3.152 talls de subministrament. Això suposa un volum proporcionalment superior a la feina que van fer l’any 2017, perquè en 12 mesos es van atendre 23.230 persones i es van evitar 5.000 talls de subministrament.

Des que estan en funcionament els PAE, els que tenen més activitat són el de la Marina (que es va crear a principis d’aquest 2018), el de Ciutat Vella i el de Nou Barris. El govern municipal també constata que el protocol conjunt amb Bombers i personal dels CAP ha permès derivar més famílies cap als punts d’assessorament.