És un dels punts més buscats de la ciutat. I perquè segueixi sent així, l'Ajuntament preveu diversos projectes per millorar la zona. El primer, amb un pressupost d'un milió i mig d'euros, és la reurbanització de l'espai de les bateries antiaèries i dels entorns. El projecte preveu enjardinar i netejar la zona, i instal·lar-hi papereres, bancs i panells informatius. També es rehabilitaran els camins i les escales que pugen des del carrer de Mülhberg, on s'incorporaran baranes com a elements de protecció. A més, es millorarà la senyalització dels accessos al turó. Unes actuacions que els visitants consideren del tot necessàries. "No está muy bien porque llegas ahí abajo y no sabes por qué tramo seguir, por aquí o por allá". "A la pujada no es veu bé el camí." "Potser si estigués millor habilitat potser hi hauria més gent també." Aquest projecte és la continuació de les obres de millora que es van fer el 2010 i 2011 per convertir aquesta zona de les bateries antiaèries en un espai públic. Es preveu que aquesta segona fase comenci abans de l'estiu. Però per més endavant hi ha un altre projecte de millora dels accessos. En aquest cas les actuacions se centraran en els carrers més propers al turó per adaptar-los funcionalment i estèticament dins del parc. Es preveu soterrar els serveis de recollida d'aigües i d'enllumenat, i reordenar l'aparcament de vehicles als carrers de Labèrnia, Marià Labèrnia i Mülhberg. Tot plegat per facilitar l'accés a un dels punts més emblemàtics de la ciutat.

El turó de la Rovira, on hi ha restes de les bateries antiaèries i de l’assentament de barraques Los Cañones, es va començar a restaurar el 2010, després d’anys de protestes dels veïns per la deixadesa de l’espai. Un projecte de rehabilitació dissenyat pels arquitectes Imma Jansana i Jordi Romero que va obtenir el Premi Europeu de l’Espai Urbà.

Enllumenat, neteja i millora dels accessos

Abans d’aquest estiu, les obres tornaran al turó del Carmel sota la direcció dels mateixos arquitectes. S’hi posarà enllumenat, s’hi instal·laran papereres, bancs i panells informatius; també se’n netejarà l’entorn i s’enjardinarà amb nous arbres i arbustos.

Pel que fa als accessos, se senyalitzaran, i es posaran baranes i es rehabilitaran els camins i les escales del carrer de Muhlberg; a més, es dissenyaran nous itineraris per conèixer la història de les bateries i les barraques, que se sumaran al recorregut que ja existeix per la vessant nord del turó.

D’altra banda, continuarà la restauració arqueològica, d’aquest espai que barreja les antigues instal·lacions militars republicanesrestes del barraquisme i alguns vestigis de l’època ibèrica al cim del turó.

Un espai públic

Després de la darrera restauració, el turó de la Rovira ha atret més visitants, i fins i tot hi ha companyies de taxi o portals de turisme que l’anuncien com una cita imprescindible per gaudir de les millors vistes gratuïtes de la ciutat. L’objectiu del consistori és precisament aquest, convertir-lo en el balcó de Barcelona i treure profit de la situació, entre el Parc Güell i l’Hospital de Sant Pau.

Aparcaments i millora dels accessos per Labèrnia

Més endavant, està prevista una inversió d’1,8 M € per rehabilitar i urbanitzar els accessos pels carrers de Labèrnia i Marià Labèrnia. Concretament, es preveu ampliar el carrer de Labèrnia de manera que permeti el canvi de sentit de cotxes dels bombers o de serveis i també es reordenarà l’aparcament de la zona.

Pel que fa als serveis, s’hi instal·larà una nova xarxa de clavegueram així com un nou enllumenat amb LED, i se soterrarà el servei actual. D’altra banda, s’embellirà la zona amb nou arbrat -ametllers, perers i lledoners- i s’hi posaran pèrgoles vegetals amb plantes enfiladisses.