El Grup Municipal de BComú ha aprovat en solitari la reforma de la ronda de Sant Antoni que es va presentar el mes de febrer. El govern Colau ho ha tirat endavant a la Comissió de Govern amb vot en contra del PSC, que, de fet, ja havia rebutjat el projecte i s’havia mostrat partidari d’aparcar la reforma fins al mandat següent. La divisió que aquesta reforma ha estat generant en el govern de coalició els darrers mesos s’ha consumat, doncs, amb aquestes posicions oposades en la votació, que ha acabat donant llum verda al projecte.
Janet Sanz: “Tirar-ho enrere tindria un impacte i unes conseqüències”
Per la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Janet Sanz, es dona així compliment al compromís d’acabar el mandat amb una proposta en licitació i aprovada. Sobre la possibilitat que un eventual canvi de govern pugui paralitzar el projecte, Sanz ha admès que tot és possible, però apunta que “hi ha una licitació en marxa i que tirar-ho enrere tindria un impacte i unes conseqüències que inclourien indemnitzacions perquè ja hi ha un tràmit administratiu desenvolupat”. Considera, a més, que aquest “és el millor i únic projecte possible”, i que no es podia esperar a després de les eleccions municipals 2023. “La ronda de Sant Antonio es mereixia un projecte definitiu al més aviat possible”, afirma.
Laia Bonet: “No reuneix el consens de la majoria els veïns”
La presidenta de Grup Municipal del PSC, Laia Bonet ha explicat que hi han votat en contra perquè el projecte no reuneix el consens de la majoria de veïns i comerciants. Afegeix que volen una ronda que “garanteixi la mobilitat, amb un carril bus en cada sentit i zona de càrrega i descàrrega al costat del Raval”. I conlcou: “Els problemes del Raval no se solucionen amb una plaça a la Ronda de Sant Antoni, sinó amb un pla integral de millora com el que proposem des del PSC”.
Què diu el projecte aprovat?
El projecte aprovat crea una gran plaça entre els carrers de Villarroel i de Floridablanca i que elimina el carril bici que hi havia en la proposta anterior —les condicions que demanava la plataforma a favor de la pacificació de la ronda.
També deixa fora del projecte les places de càrrega i descàrrega previstes inicialment entre Villarroel i Floridablanca, i els trasllada als dos extrems de la plaça per deixar més espai als vianants. L’espai alliberat tindrà una àrea de jocs infantils singulars, com els que s’estan implantant en altres llocs de la ciutat, a més de parterres, vegetació i paviments de sauló i pedra natural.
S’hi manté el pas de l’autobús, però no el carril bici
On sí que es manté el pas de l’autobús en sentit baixada és a l’altre tram de ronda de Sant Antoni, que es transformarà —entre els carrers de Villarroel i del Comte d’Urgell. I, pel que fa a les bicis, es permetrà que circulin per qualsevol punt de la ronda de Sant Antoni, tal com passa als eixos verds de les superilles, tot i que amb prioritat per als vianants.
En el moment de fer-se pública la proposta definitiva, el govern municipal ja va dir que calculava tenir enllestit el projecte al març —un cop retirada la llosa de formigó— amb l’objectiu que la reforma pogués començar a l’estiu amb una durada prevista d’un any i mig.
A través de Twitter, el portaveu del Grup Municipal d’ERC, Jordi Coronas, ha carregat contra l’executiu de BComú i PSC per les desavinences amb la reforma de la ronda de Sant Antoni.