Les entitats ciclistes de la ciutat fan una crítica generalitzada a la política del govern d’Ada Colau amb els carrils bici. Durant l’última sessió del Pacte per la Mobilitat del mandat, l’executiu ha presumit de les dades aconseguides en aquests quatre anys (un 75 % més de carrils bici fins als 204 km, i un 50 % més de desplaçaments fins als 205.000 diaris); ara bé, el món de la bici creu que no s’ha fet prou.
Adrià Arenas (BACC) ha lamentat que “el desplegament s’ha desinflat durant l’últim any” i s’han deixat pendents actuacions “crucials per protegir i prioritzar la bicicleta en l’espai públic”. Per la seva banda, Albert García (Amics de la Bici) ha assegurat que “estem decebuts” perquè durant el mandat “segurament s’ha treballat molt, però no s’ha treballat bé”, mentre que Pere Serrasolses (Biciclot) ha demanat més formació entre els joves: “Som a la cua en l’aposta per la bicicleta a les escoles”.
El govern entona el “mea culpa”
Davant d’aquestes crítiques, la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha admès que “hem d’anar encara més enllà” i ha entonat el “mea culpa”: “Recollim la nostra part de culpa per no haver estat capaços d’avançar encara més ràpid”, ha sentenciat. Ha afegit que les properes vies d’actuació són millorar la connexió metropolitana dels carrils bici i la senyalització de l’espai per als ciclistes.
Més enllà del debat sobre la bici, el Pacte per la Mobilitat ha assentat les bases del futur Pla de Mobilitat Urbana 2019-2024. L’objectiu és que la bici torni a ser la gran beneficiada, ja que es vol fer créixer un 75 % més; el transport públic, un 12 %; i els trajectes a peu, un 6 %. En canvi, l’ús del cotxe privat es vol reduir un 20 %. Són objectius que segons l’alcaldessa, Ada Colau, demanen els nens i nenes de la ciutat: “Tenen claríssim que aquest tema és absolutament prioritari i ens demanen ser molt més valents”.
21 morts en accidents de trànsit el 2018
La darrera sessió del Pacte per la Mobilitat (que inclou un centenar d’actors del sector) ha acabat amb un minut de silenci en record de les 21 persones que van perdre la vida el 2018 en accidents de trànsit a la ciutat; són pràcticament el doble de víctimes mortals que el 2017, quan n’hi va haver 12. En aquest sentit, l’alcaldessa ha anunciat que Barcelona ja té una ubicació decidida per fer un memorial a les víctimes de trànsit. Encara ara, però, el govern no ha fet públic on s’ubicarà.