El 2024 Barcelona tindrà més de 1.000 km ciclables (ara n’hi ha al voltant de 800), i una de les estratègies per aconseguir-ho és que bicis i cotxes comparteixin espai als carrers amb tres —o més— carrils d’amplada. En concret, el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024 planteja que aquestes vies ràpides (50 km/h) tinguin un carril limitat a un màxim de 30 km/h perquè hi convisquin el trànsit i les bicis, alhora que “es garanteix la seguretat dels ciclistes”, segons ha explicat la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón.

Aquesta és una de les 340 mesures que inclou el nou PMU, que s’han consensuat amb les entitats de mobilitat i que se sotmetrà a debat i votació en la propera Comissió d’Urbanisme a l’Ajuntament. Un cop superi aquest primer tràmit, el document estarà obert a rebre al·legacions i, posteriorment, se sotmetrà a votació definitiva en plenari. Per ara, JxC ha criticat que el PMU neix “amb un defecte d’origen” perquè parteix de les “mesures de mobilitat que Colau ja ha imposat”.

Menys cotxes, més espai per als vianants

Més enllà dels trajectes en bici (que està previst que creixin un 130 % fins al 2024), l’objectiu del PMU és que els propers anys es redueixi un 25 % l’ús del cotxe i de la moto particulars. Això permetrà que vagin a l’alça la resta de transports sostenibles i els trajectes a peu: en total, suposaran fins a un 81,5 % dels desplaçaments.

rocafort pacificat

Per fomentar els trajectes a peu, l’Ajuntament seguirà les actuacions a l’espai públic per destinar 32 km més a carrers per a vianants, tal com ja ha passat als laterals de la Diagonal i de la Gran Via, i amb les ampliacions de vorera a Girona, Rocafort o Consell de Cent, entre d’altres. En aquest sentit també es treballarà perquè les voreres actuals quedin lliures de destorbs, com els pals de llum i de telefonia o les motos aparcades.

Impuls del transport públic

Pel que fa al transport públic, el PMU 2024 augura un creixement superior al 15 % en l’ús de l’autobús, el metro, el ferrocarril i la resta de transports públics. En el cas de l’autobús, el document planteja diferents mesures per augmentar en un 10 % la velocitat comercial de les línies, com la creació de 67 km de carrils bus nous o l’eixamplament dels actuals.

En aquest marc, l’Ajuntament també treballarà en la reordenació de les línies de bus interurbà per treure les estacions terminals del centre de la ciutat i concentrar-les en estacions perifèriques, als accessos a Barcelona. Per això, 11 de les 15 línies amb origen o destinació a la ronda de la Universitat es traslladaran en altres estacions de bus a partir de gener.

autobusos universitat

Adeu a l’aparcament lliure

El PMU 2024 també preveu reduir exponencialment les zones d’aparcament lliure. Si actualment a Barcelona hi ha un 56 % de places d’aparcament regulades (és a dir, convertides en zona verda o blava), d’aquí a quatre anys en seran un 90 %.

De la mateixa manera, el govern municipal recorda que ja està treballant en la confecció d’una taxa d’última milla (per gravar el comerç electrònic, que ocupa l’espai públic per distribuir les compres), i que vol agafar les regnes per gestionar la distribució de mercaderies. Per fer-ho, planteja la creació de “microplataformes DUM”, una a cada districte, i la possibilitat d’adaptar les zones de càrrega i descàrrega durant l’horari nocturn.