El gruix autobusos que ara tenen inici i final de línia a la ronda de la Universitat desapareixerà a partir del 2021, però s’hi mantindran quatre línies. En concret, es canvia el recorregut d’11 autobusos amb trajectes supramunicipals. D’aquesta manera, segons l’Ajuntament, es reduiran prop d’un 60 % les operacions que tenen lloc en aquesta via.

La ronda de la Universitat és “un dels principals punts crítics” de concentració d’autocars de la ciutat, amb més de 400 expedicions de terminals i 8.000 usuaris diaris. L’acord entre l’Ajuntament, la Generalitat i l’AMB permetrà disminuir la saturació de l’espai i reduir les molèsties als veïns. Es farà de manera paral·lela a la remodelació de la via, unes obres que ja han començat.

Les línies afectades s’aturaran preferentment en estacions d’autobusos (Sants, Fabra i Puig o Estació del Nord), uns espais que el consistori reconeix que “estan treballant per sota de la seva capacitat”. En cas que no sigui possible, l’Ajuntament assegura que les noves parades s’ubicaran en “àmbits de menys afectació pels veïns i veïnes de l’entorn”.

Línies que es traslladaran

  • Línia de Lleida, Berga i Puigcerdà
  • Tres línies que van a Olesa, Abrera i Manresa
  • Línia Castelldefels – Port Ginesta
  • Tres línies del Maresme (no exprés): Vilassar de Dalt, Premià de Mar i Cabrils
  • Tres línies del Garraf: Sant Pere de Ribes, Vilanova i la Geltrú i Sitges

Línies que es mantenen

  • Dues línies del Maresme exprés (Mataró centre i Mataró nord)
  • Dues línies a Castelldefels

Altres actuacions

Segons les dades municipals, actualment el 85 % dels autobusos supramunicipals s’aturen fora de les estacions, en diversos punts de l’espai públic. Per això, més enllà de la ronda de la Universitat també s’ha actuat en cinc punts més. Es tracta de parades que, segons el consistori,  estan situades “a punts cèntrics de la ciutat on es generava també un impacte sobre l’entorn”.

  • Dues línies Olot-Camprodon, que actualment s’aturen a Pau Claris amb Consell de Cent
  • Línia Tortosa, Amposta i Batea, ara situada a Numància amb Diagonal
  • Línia Salou, Reus, Cambrils i Tarragona, ubicada al passeig de Gràcia
  • Línia de Vic, que ara para al carrer de Casp

L’objectiu municipal és concentrar “la major part d’autobusos supramunicipals” en estacions d’autobusos, tot i mantenir “parades de pas al centre quan sigui adient”. Les administracions i empreses implicades han acordat fer un seguiment de les actuacions per avaluar-ne la posada en marxa i l’impacte.