La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ha afirmat que la limitació de terminals de creuers que l’Ajuntament i el Port de Barcelona van pactar el 2018 “era necessària, però és insuficient”. Les dues parts van acordar passar de les vuit terminals actuals a set l’any 2027 i concentrar-les totes al moll Adossat. Precisament, per abordar la limitació dels creuers, la setmana que ve es farà la primera reunió de la taula de treball entre administracions que va demanar l’alcaldessa.

Sanz no ha volgut concretar el límit de terminals que ha de tenir el port de Barcelona i tampoc no ha volgut detallar el topall de creueristes, números que es volen abordar en la reunió de la setmana que ve. A la taula de treball, l’Ajuntament hi anirà amb un informe que ha presentat aquest dijous que alerta que, sense regular ni limitar els creuers, Barcelona pot tenir 3,5 milions de passatgers el 2030 amb l’arribada de 900 vaixells anuals.

La limitació de terminals de creuers que vam acordar amb el Port de Barcelona era i és necessària, però és insuficient
Janet Sanz, tinenta d’alcalde d’Urbanisme i Infraestructures

“La barra lliure de creuers s’ha d’acabar”

Janet Sanz ha reiterat que “l’escenari de creixement és insostenible” i ha apostat per “prendre mesures per limitar l’arribada de creuers”. “Tenim un problema de quantitat, no de qualitat”, ha afegit. Segons l’informe Externalitats del trànsit de vaixells al port de Barcelona, des del 2015 el nombre de passatgers ha crescut de mitjana un 7 % anual. El 2019 es va arribar al rècord de 3,1 milions de creueristes.

L’activitat es concentra, principalment, entre els mesos de maig i octubre, quan, segons l’informe, es poden concentrar uns 400.000 creueristes al mes. En més de 50 ocasions l’any poden desembarcar més de 15.000 passatgers en un sol dia, amb pics de més de 25.000. “A Barcelona, la barra lliure de creuers s’ha d’acabar i trobar un final”, ha sentenciat Janet Sanz, que ha posat d’exemple la limitació de creuers que el govern balear va fixar al port de Palma.

“El Gòtic dobla la població en dies de màxima afluència”

L’informe recull l’impacte econòmic dels creuers a Barcelona, que un estudi de la UB del 2016 fixava en 790 M €. A més, detalla un impacte en l’ocupació de l’espai públic amb visitants que “es mouen per la ciutat en massa i afecten la població local”. Per això, alerten del perill de modificar el caràcter de la ciutat. També es posa èmfasi en l’impacte ambiental dels creuers amb les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle i els residus generats quan són al port.

En la presentació de l’informe, el regidor d’Emergència Climàtica, Eloi Badia, ha afirmat que l’activitat portuària “té una transcendència cabdal en l’aire de Barcelona” i que els creuers en són un dels exponents. Sobre l’ocupació de l’espai públic, Badia ha recordat que les papereres de la Rambla es buiden 14 vegades al dia en temporada alta i que en dies de màxima afluència de creueristes “el Gòtic dobla la població”.