La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ha reclamat a la Generalitat que s’implanti un sistema de pagament per ús a les autopistes i autovies d’alta capacitat. Ho ha proposat per “desincentivar l’ús” del cotxe privat i “no generar una falsa expectativa” als ciutadans que prioritzin el vehicle particular per sobre del transport públic: “Això genera un problema de contaminació, no només a Barcelona, sinó a tot el país”.

Per a la responsable d’Urbanisme, la proposta “realista, realitzable i que cal aplicar com abans millor” és un model “que incorpori el pagament per ús”. A més, Sanz ha justificat aquesta proposta per una altra raó, més enllà de fer menys atractiu l’ús del cotxe: aconseguir més finançament per potenciar el transport públic. “Anem tard”, ha avisat Janet Sanz. Es dona la circumstància que entre les autopistes que han quedat lliures de peatges aquest setembre hi ha la C-32 i la C-33, dues vies ràpides d’accés directe a la ciutat de Barcelona.

La tinenta d’alcalde també ha avisat que les directrius de la Unió Europea marquen que l’any 2024 totes les vies d’alta capacitat han de tenir una gestió pública que en desincentivi l’ús, com a eina per lluitar contra l’emergència climàtica. En paral·lel, segueix en estudi la implantació d’un peatge urbà a la ciutat, com a mesura complementària a la ZBE Barcelona, la zona de baixes emissions.

El PSC es desmarca de Janet Sanz

Fonts socialistes asseguren que la posició defensada per Janet Sanz (BComú) expressa la seva opinió o la del seu partit però que “en cap cas la del govern municipal ni de la ciutat” sobre aquest tema. En una piulada, la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón (PSC) ha replicat Sanz que la fi dels peatges “reverteix un desequilibri territorial” i representa una “millora per a la seguretat viària”.