A partir de l’1 de setembre, s’alliberaran els peatges de cinc trams de les autopistes catalanes. En total, són més de 450 quilòmetres en què s’aixecaran les barreres i que passaran a ser de lliure circulació. Dues de les autopistes afectades (l’AP-7 i l’AP-2) són de titularitat estatal, mentre que les altres dues (la C-32 i la C-33) pertanyen a la Generalitat de Catalunya.

El grup Abertis, que tenia la concessió de bona part d’aquestes vies, ha pactat l’acomiadament de 340 treballadors per la fi d’aquests peatges.

Els cinc trams que s’alliberen són:

  • AP-2 / Vendrell-Saragossa
  • AP-7 / Vila-seca – Barcelona
  • AP-7 / la Roca del Vallès – la Jonquera
  • C-32 / Barcelona – Blanes
  • C-33 / Barcelona-Montmeló

L’AP-2, completament alliberada

L’autopista de titularitat estatal que quedarà totalment alliberada és l’AP-2, que va de Saragossa a Tarragona, passant per Lleida, i que permet connectar amb l’AP-7. El tram català comença a la localitat de Soses, al Segrià. La concessió d’aquesta autopista, per on cada dia circulen més de 10.000 vehicles, es va iniciar el 1977, la qual cosa suposa 44 anys de peatges.

L’AP-7, gratuïta de Vila-seca a la Jonquera

Després que l’1 de gener del 2020 s’alliberessin els peatges de l’AP-7 entre Vila-seca i Alacant, a partir del setembre es farà el mateix amb els dos trams restants d’aquesta autopista: el que va de Vila-seca fins a Barcelona i, més endavant, el que hi ha entre la Roca del Vallès i la Jonquera. D’aquesta manera, es podrà creuar tot Catalunya de nord a sud (o viceversa) sense trobar cap peatge.

La C-32, l’autopista del Maresme

També s’alliberen dues autopistes de la Generalitat de Catalunya, que en total sumen 70 quilòmetres de gratuïtat. La primera, la C-32, coneguda com l’autopista del Maresme, va des de Barcelona fins a Blanes i, fins ara, era de pagament la ciutat de la Costa Brava i Montgat. Aquest tram inclou el peatge de Mataró, el més antic de l’estat espanyol, inaugurat el 1969.

La C-33, l’enllaç de Barcelona amb l’AP-7

L’altra és la C-33, que va de Barcelona fins a Montmeló, on enllaça amb l’AP-7. De fet, forma part del primer tram que es va construir d’aquesta autopista i, posteriorment, se’n va concedir la titularitat a la Generalitat.

El debat sobre el manteniment

El final d’aquestes concessions ha fet revifar el debat sobre com es pagarà el manteniment de les autopistes. El govern català ha reclamat el traspàs de tota la xarxa viària per poder implementar un sistema de vinyeta, una mena de tarifa plana per poder circular per totes les vies. Mentre que el Govern espanyol planteja un sistema de pagament per ús de totes les carreteres d’alta capacitat a partir del 2024.